Jelentős korszak zárult le a Lotusnál

2021.12.23. 09:45

A Lotus az elmúlt évtized végére belátta, hogy a rétegmodellekre épülő kínálata nem kifizetődő, a termékmenedzserek ezért úgy döntöttek, hogy ezentúl egyetlen modell, az Emira fogja képviselni náluk a belső égésű motorral szerelt élményautózást - az 1973 lóerős elektromos hipersportautó Evija és a Type 132 SUV mellett. A három fő típus gyártása tegnap, december 22-én állt le, az utolsó példányokkal búcsúztak az eddigi korszaktól a hetheli gyárban.

Kapcsolódó
Bemutatkozik a Lotus vadiúj sportkocsija

Bemutatkozik a Lotus vadiúj sportkocsija

Emira a neve, és bár először Toyota motorral készül, azt később az AMG négyhengeres turbómotorja váltja fel.

Az Elise, az Exige és az Evora látszatra nagyon hasonló típusok, ám közelebbről nézve - lotusos mércével - óriásiak a különbségek: elsőként az Elise-t mutatták be 1996-ban, még az Esprit és az Elan mellett képviselte a puritán, de józan szórakozást, ezt a szerepét végig meg is tartotta. Az Exige az ezredfordulón érkezett, mint az Elise kihegyezettebb, pályára szánt verziója, ez a  civil testvérhez képest agresszívebb formatervet, aero-kiegészítőket és erősebb motorokat jelent (nemrég összeeresztettünk egyet az Alpine A110-zel, cikkünket itt találod). Az Evora érkezett a legkésőbb, 2009-ben, hármójuk közül ez a legnagyobb, és az egyetlen, ami 2+2 üléses konfigurációban is kapható (az Europa S-ről sem feledkezünk meg, de most elégedjünk meg annyival, hogy egy praktikusabb, GT ízű Elise volt).

Kapcsolódó
Ne kérdezz semmit, csak nyomjad!

Ne kérdezz semmit, csak nyomjad!

Két új autó, mégis mintha évtizedek feszülnének köztük. A Lotus és az Alpine nagyon másként indul hódítani, de nekünk mindkettő szívbe talált.

Az Elise-t azért is érdemes külön kiemelni, mert rengeteg külsős cég vette alapul: a Hennessey Venom GT félig Lotus félig Corvette-ként végsebességrekordot ért el, a Melkus RS2000 egy szentimentális német próbálkozás volt, az SQuba Concept az elborult svájci Rinspeed ötleteként született, a Vauxhall VX220-t/Opel Speedstert nem kell bemutatni (de mi azért megtettük, tesztünkért bökj ide), de az azóta nagy utat bejárt Tesla is a brit sportautóra építette az első Roadsterét, amiből Elon aztán ki is lőtt egyet az űrbe.

Kapcsolódó
Elbukott a leggyorsabb Wartburg utóda

Elbukott a leggyorsabb Wartburg utóda

Hiába harangozták be, és hiába volt a hatalmas érdeklődés, a tervekben szereplő évi két tucat autó sem kelt el.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni a jelentőségüket: a három típusból összesen 51 738 darab készült, ami az összes valaha készült Lotusok fele. Az utolsó példányokat össze is hozták egy kép erejéig: az Elise-t egy sárga Sport 240 Final Edition, az Exige-t egy  Heritage Racing Greenre fújt Cup 430 Final Edition, az Evorát pedig egy szürke GT430 Sport búcsúztatja, mindhárom a márka gyűjteményébe kerül majd.  Az üzemre most teljes átalakítás vár, a három eddigi típus helyett a közös utód Emirát fogják gyártani Hethelben. Ha minden jól megy, jövő tavasszal indulhat a termelés, évi 5000-es példányszám a cél.

Kapcsolódó
Ami ennél nyersebb, annak hentesnél a helye

Ami ennél nyersebb, annak hentesnél a helye

Szervókormány? Ülésfűtés? Érintőképernyős fedélzeti rendszer? Fogyasztás? Lehet vele utazni? Nem. Akkor mégis mit tud a Lotus Exige? Élményt!

Videónk az Exige-ről: