A Lotus az elmúlt évtized végére belátta, hogy a rétegmodellekre épülő kínálata nem kifizetődő, a termékmenedzserek ezért úgy döntöttek, hogy ezentúl egyetlen modell, az Emira fogja képviselni náluk a belső égésű motorral szerelt élményautózást - az 1973 lóerős elektromos hipersportautó Evija és a Type 132 SUV mellett. A három fő típus gyártása tegnap, december 22-én állt le, az utolsó példányokkal búcsúztak az eddigi korszaktól a hetheli gyárban.
Az Elise, az Exige és az Evora látszatra nagyon hasonló típusok, ám közelebbről nézve - lotusos mércével - óriásiak a különbségek: elsőként az Elise-t mutatták be 1996-ban, még az Esprit és az Elan mellett képviselte a puritán, de józan szórakozást, ezt a szerepét végig meg is tartotta. Az Exige az ezredfordulón érkezett, mint az Elise kihegyezettebb, pályára szánt verziója, ez a civil testvérhez képest agresszívebb formatervet, aero-kiegészítőket és erősebb motorokat jelent (nemrég összeeresztettünk egyet az Alpine A110-zel, cikkünket itt találod). Az Evora érkezett a legkésőbb, 2009-ben, hármójuk közül ez a legnagyobb, és az egyetlen, ami 2+2 üléses konfigurációban is kapható (az Europa S-ről sem feledkezünk meg, de most elégedjünk meg annyival, hogy egy praktikusabb, GT ízű Elise volt).
Az Elise-t azért is érdemes külön kiemelni, mert rengeteg külsős cég vette alapul: a Hennessey Venom GT félig Lotus félig Corvette-ként végsebességrekordot ért el, a Melkus RS2000 egy szentimentális német próbálkozás volt, az SQuba Concept az elborult svájci Rinspeed ötleteként született, a Vauxhall VX220-t/Opel Speedstert nem kell bemutatni (de mi azért megtettük, tesztünkért bökj ide), de az azóta nagy utat bejárt Tesla is a brit sportautóra építette az első Roadsterét, amiből Elon aztán ki is lőtt egyet az űrbe.
Nem lehet eléggé hangsúlyozni a jelentőségüket: a három típusból összesen 51 738 darab készült, ami az összes valaha készült Lotusok fele. Az utolsó példányokat össze is hozták egy kép erejéig: az Elise-t egy sárga Sport 240 Final Edition, az Exige-t egy Heritage Racing Greenre fújt Cup 430 Final Edition, az Evorát pedig egy szürke GT430 Sport búcsúztatja, mindhárom a márka gyűjteményébe kerül majd. Az üzemre most teljes átalakítás vár, a három eddigi típus helyett a közös utód Emirát fogják gyártani Hethelben. Ha minden jól megy, jövő tavasszal indulhat a termelés, évi 5000-es példányszám a cél.
Videónk az Exige-ről: