Az utóbbi napokban több megállapodást is kötött a MOL benzinkút-ügyben. Ennek értelmében itthon vásárol, és el is ad benzinkutakat, Lengyelországban pedig jelentős piaci szereplővé válhat.
Két, névleg különálló üzletről van szó, bár meglepő lenne, ha nem lenne köztük összefüggés. Az egyik, a hazai benzinpiac szempontjából lényegesebb üzletet a MOL és a Normbenz nevű cég kötötte. Ez utóbbi 79 Lukoil kutat üzemeltet itthon és 16-ot Szlovákiában, és ezek a magyar olajtársaság tulajdonába kerülnek.
A másik bejelentés szerint 417 benzinkutat vesznek Lengyelországban, mintegy 610 millió dollár értékben. Ezzel a Mol jelentős piaci szereplő lesz a lengyel üzemanyag-kiskereskedelemben: a harmadik legnagyobb kúthálózattal rendelkezik.
Egy ekkora üzlet persze versenyjogi aggályokat is felvet, alighanem ezért jelezték rögtön azt is, hogy a MOL a lengyel PKN Orlennek 185 benzinkutat adna el – 144-et Magyarországon és 41-et Szlovákiában – 259 millió dollárért.
Lengyelországban egyébként érdekes politikai színezetet is kapott az ügy: ott az ellenzék arról beszél, hogy a MOL az oroszok számára vásárolta meg a Lotos hálózat kútjait, illetve a PKN Orlen kutak egy részét.
A benzinkút-adásvételi terveknek persze még meg kell kapniuk a hatósági jóváhagyásokat, de ha minden a tervek szerint zajlik, a MOL beléphet a 10. országba, mint jelentős üzemanyag-kiskereskedő, és az ügyletek nyomán 1943-ról 2390-re növelheti töltőállomásai számát.