Árthatnak az európai autóiparnak az Oroszország elleni szankciók

2022.02.24. 11:11

Ukrajna lerohanására valószínűleg az elérhető legsúlyosabb szankciókkal válaszol az Egyesült Államok és az EU, ami természetesen minden európai-orosz gazdasági együttműködés végét is jelentheti. Márpedig Oroszország autóipara jelentős részben európai kézben van.

A legsúlyosabb csapást természetesen a Renault számára jelenti az elmérgesedő viszony Oroszország és az EU között, hiszen az AvtoVAZ többségi tulajdonosaként jelentős bevételük származott az orosz piacról. A franciák szerint a Lada egyébként pénzügyi, és egyéb szempontból nagyrészt önellátó, bár ha igazán szigorú szankciók jönnek, az megnehezítheti a cég alkatrészellátását.

A Renault mellett másik két nagy európai vállalatinak is vannak jelentősebb orosz érdekeltségei. Az egyik a Stellantis, amely furgonokat szerel össze Kalugában, Citroën, Opel és Peugeot jelvénnyel, a másik Volkswagen, amely a GAZ partnereként VW és Skoda típusokat gyártat Nyizsníj Novgorodban. Ezek a vegyes vállalatok beszüntethetik a működésüket, ahogy a Mercedes moszkvai és a BMW kalinyingrádi üzemei, illetve a Ford és a Sollers elabugai furgongyára is.

Egyelőre nehéz megjósolni, hogy ez mekkora veszteséget hoz, de a Stellantis furgonok esetében az európai piac ellátását is rontani fogja az orosz import ellehetetlenülése, hiszen épp most kezdték volna Kalugából kiegészíteni az európai termelést.