Szergej Kogogin, a Kamaz vezérigazgatója érdekes bejelentést tett múlt hét pénteken. Azt mondta ugyanis, hogy az Oroszországot sújtó nyugati szankciók miatt az ország legnagyobb járműgyártója felfüggeszti a korszerű teherautók gyártását, és inkább csak a régi, 1976-ban bemutatott, jelenleg K3-asnak nevezett modellt fogják gyártani. Az Ukrajna elleni agressziót a Kamaz 21 százalékos résztulajdonosa, a Daimler Truck AG torolta meg elsőként. A németek minden kapcsolatot és az alkatrészellátást is felfüggesztették, alig egy nappal azután, hogy az oroszok megkezdték az ukrajnai inváziójukat. Azóta a Daimler próbálja eladni a részvényeit, amit a hírek szerint majd az orosz állam vesz magához.
Mivel a Kamaz új járműveihez eddig szállított a Cummins, a ZF, a Bosch és a magyar Rába is, most az orosz gyáróriásnak az elsődleges célja az, hogy ezen cégek alkatrészeit kiváltsák orosz és kínai gyártásúakkal. Különösen nagy érvágás lehet mind a Kamaznak, mind a Rábának, hogy szinte az összes Kamaz teherautó alá Rába futóművet építettek - és ilyen korszerű haszonjármű-futóműveket Oroszországban nem gyártanak. Igaz, azt egyelőre nem tudni, hogy a Rába is felfüggesztette-e a szállításokat Oroszország felé, de mivel elvileg hazánk támogatja a szankciókat, így bizonyos, hogy a Rába egyik legnagyobb külföldi partnere felé már mi sem szállítjuk ezeket a fontos részegységeket. Így még az is kérdéses, hogy a Kamaz egyáltalán képes lesz-e a bő negyvenéves járműveit gyártani, vagy egy időre teljesen le kell állítaniuk. A legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy a Rába futóműveit valamelyik kínai gyártó termékével fogják majd kiváltani, de ahhoz bizonyára át kell tervezni az összes gyártásban lévő konstrukciót, hogy azok fogadni tudjanak másfajta alkatrészeket.
Mindeközben a Kreml, bár konkrétan nincs kimondva, a háborús gyártásra való átállást "kérte" a Kamaztól, amely szerint további intézkedésig csak katonai járműveket gyárthat az orosz állami járműgyártó. A harcokról készült fotókon jól látható, hogy az ukrán honvédők előszeretettel és sikerrel támadják és küzdik le a teherautó-konvojokat, amelyeknek nagy része Kamazokból áll. De nemcsak Kamaz teherautók vesznek oda a harcok során, hanem a cég büszkeségeiből, a Typhoon MRAP-okból is jó néhány megsemmisült. Ez utóbbiakat rövid időn belül bizonyára nem fogja tudni újragyártani a Kamaz, ugyanis a Typhoonokban is rengeteg import alkatrész található. Így az orosz hadigépezet az elvesztett járművei helyett, az invázió folytatásához a jó öreg K3-asokból kaphat majd, ha azokból egyáltalán sikerül annyit gyártani, amennyire szükség lenne.