Bemutatták az új, hathengeres, ikerturbós Chrysler motort

2022.03.25. 15:49

Korábban csak pletykák szintjén lehetett hallani az új soros hathengeresről, amelyet az Alfa Romeo Giuliából ismert négyhengeres benzinmotorból fejlesztettek ki. Most azonban hivatalosan is bejelentették az érkezését.

hurricanesix

Ahogy az a 84 mm-es furatból és a 90 mm-es lökethosszból is sejthető, az új, Hurricane fantázianevű motor geometriájában a Fiat-Chrysler fejlesztette kétliteres négyhengeres GME T4 motor paraméterei köszönnek vissza – valószínű, hogy közös alkatrészből is akad jó néhány. Ám a Stellantis közleményében hangsúlyozzák, hogy nem csak két plusz hengert csaptak a bevált négyhengereshez: az új sorhatos komoly önálló fejlesztési munka eredménye.

Erre utal a komplikált, dupla turbós feltöltőrendszer is, amely viszont nem igazán hasonlít a négyhengeres motoréhoz. A Hurricane motor egyébként műszaki szempontból elég bonyolult, és igényes megoldásokat tartalmazó szerkezet: két, külön változtatott időzítésű, cső-kialakítású vezérműtengely dolgozik a hengerfejében, 24 nátrium-töltésű szeleppel. Az üzemanyagellátást 350 bar rendszernyomású közvetlen befecskendezés végzi.

Magyarán a legtöbb ma ismert drága trükköt bevetették, ami alkalmas a teljesímény és a hatékonyság javítására. A pontos teljesítmény egyelőre nem ismert, de annyit azért elmondtak, hogy a fogyasztásra optimalizált gyengébb változat is 400 lóerő feletti teljesítményt ad majd le, a csúcsváltozattal pedig 500 lóerő fölé céloztak. Az ígéretek szerint az új motor nagyjából 15%-kal lesz takarékosabb, mint a hasonló teljesítményszintű V8-asok, és a Stellantis két nagy platformjához, az STLA Large-hoz, és az STLA Frame-hez használják majd. Ezek a korábbi Chrysler kínálat padlólemezeinek közvetlen utódai, amelyeket nagy személyautók, SUV-k, terepjárók és pickupok alapjaként alkalmaznak majd a következő évek során.

Úgy hallani, elsőként az erősebb változat mutatkozhat be, a Jeep Grand Wagoneer lehet az első típus, amelybe beépítik.