Nem lesz elég a B kategóriás jogosítvány a kisteheres áruszállításhoz
Május 21-től nem lesz elég szimplán a B kategóriás jogosítvány a kistehergépjárműves árufuvarozáshoz, a tevékenységet onnantól szakhatósági engedélyhez kötik. Az utdij.hu tájékoztatása szerint ez a kötelezettség nem vonatkozik a saját árujukat szállító vállalkozáskora, csak azokra, akik 2,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó kisteherrel díj ellenében belföldi vagy nemzetközi fuvarozást végeznek - korábban még 3,5 tonnánál volt a határ.
A kiadott engedély nem a sofőrhöz vagy a járműhöz tartozik, hanem a vállalkozáshoz, illetve mivel európai szabályozásról van szó, az EU tagállamaiban a magyar fuvarozóktól a hatóságok elkérhetik ellenőrzésre az engedélyt.
Azoknak, akik a saját termékeiket mozgatják - gyártó-termelő vállalkozások, őstermelők, építőipari kivitelezők, stb... -, továbbra is csak 7,5 tonna felett kell közúti áruszállítási igazolvánnyal rendelkezniük.
Ahhoz, hogy a fuvarozó ilyen engedélyhez jusson, három fő feltételnek kell megfelelnie:
- Tiszta múlt, az előéletben nem lehet tisztességtelen piaci magatartás.
- Vagyoni biztosíték szükséges.
- A furgonokat, kisteherautókat üzemben tartó vállalkozásnál szakmai irányítót kell foglalkoztatni (a kamionosoknál eddig is így volt).
Ezen felül a jármű jobb első ajtajánál az oldalfalon jól láthtóan fel kell tüntetni az üzembentartó nevét és telephelyét, vagy a közlekedési hatóság által kiadott azonosítási számot. Ha egy áruszállítással foglalkozó vállalkozás május 21. után nem felel meg ezeknek a feltételeknek, akár 800 ezer forintos bírságra is számíthat.
Ez a mostani szigorítás egy hosszú távú áruszállítási reform része, és a jövőben további változások várhatóak, például a tervek szerint 2026-ban bevezetik a 3,5 tonna alatti haszongépjárműveknél is a kötelező pihenőidőt.