A Mercedes autóiból eltűnik a kézi váltó
A Mercedesnél is úgy döntöttek, nem éri meg továbbfejleszteni a hagyományos manuális váltót, inkább kivezetik a kínálatból a 2023-as évvel.
A döntés valójában nem meglepő: a kézi váltót az egyszerűsége és a hatékonysága tartotta ennyi ideig a piacon, és egyik szempontból sem maradt meg igazán a korábbi előnye. Hatékonyságban azóta nincs érdemi különbség az automata váltókkal szemben, amióta megjelentek az elektronika vezérelte, sok sebességes automaták. Ezek a 7-9 fokozatú szerkezetek mindig az ideálishoz közeli fokozatban tudják tartani a váltót, így hasonlóan jó hatásfokot produkálnak, mint a manuális váltók.
Az egyszerűségnek és olcsó gyárthatóságnak pedig az olyan biztonsági rendszerek kötelezővé tétele vetett véget, amilyen az automata vészfék: ennek a működéséhez biztosítani kell, hogy az elektronika is oldhassa a kuplungot, ami a kézi váltós modelleket is drágábbá és komplikáltabbá tette.
A Mercedesnél már most sem igazán gyakoriak a kézi váltós kivitelek: jellemzően a kisebb motorral felszerelt, fronthajtású alapmodellek ilyenek, az A, B és CLA osztályok egyes változataiban fordul elő ez a típusú hajtásrendszer.
Természetesen nem a Mercedes az egyetlen, amelynek a választékából egyre inkább kiszorulnak a manuális modellek. A Mini is nemrég jelentette be, hogy leáll a kézi váltós modellek gyártásával – igaz, ott egyelőre nem biztos, hogy véglegesen – és más gyártóknál is látványosan csökken a manuális típusok száma, ha nem is jelezték még olyan egyértelműen a szakítást a megoldással, mint a Mercedes.