Az amerikai izomautók aranykorában, 60-as és 70-es években sok nagyon különböző, ikonikus típus született, amiben egy dolog biztosan közös volt: V8-as motorral szerelték őket. Az öreg izomautók népszerűsége a mai napig töretlen, kevés autórajongó van, akit nem vesz le a lábáról a csodás kaszniba csomagolt, hangosan rotyogó V8 és a vegytiszta amerikai hangulat.
Az azonban merőben szokatlan, ha a nyolc henger jellegzetes gurgulázása helyett teherautós kerregés szűrődik ki a motortérből. Pedig ilyen is van, igaz csak utólag. Például Ryan Milliken 1969-es Chevy Novája, amibe a megszokott V8 helyére egy keményen recsegő, hatalmas Cummins turbódízel került. Az pedig a ráadás, hogy ez a Nova egy versenyautó: a tulaja gyorsulási versenyeken indul vele.
![](https://kep.index.hu/1/0/4344/43447/434476/43447646_eb2fd6042955d37b3e18e01c6a92daa9_wm.jpg)
Nem is a motor igazán óriási, mivel az 5,9 literes sorhatos lökettérfogata izomautós mércével nem is olyan sok. A turbófeltöltő és a hozzá tartozó csövek mérete már sokkal határozottabb: egy gigantikus méretű, Garrett GTX5533R turbó szívja el a környezet levegőjét.
![](https://kep.index.hu/1/0/4344/43447/434476/43447650_2f12bec16114c4cbf32976c88859c59a_wm.jpg)
A motort egyébként a Freedom Racing építette és szinte minden elemét erősítettre cserélték, hogy bírja az extrém terhelést, amit nem csak a hatalmas turbó, hanem a nitró is súlyosbít. Pontos lóerőadatokat és nyomatékadatokat sajnos nem közöltek, de sejthető, hogy ezzel az összeállítással hatalmas számokról lehet beszélni.
Az összes többi eleme is a gyorsulási versenyzéshez épült. A futóművet teljesen újra kellett gondolni a rettentő nehéz dízel motorblokk miatt, illetve a kaszni első nyúlványai helyére is csőváz került. De érdemes még megfigyelni az egyedileg készült bukókeretet, illetve a karbon műszerfalat is.
Milliken az X275 sorozatban indult az autóval, ami nyolcadmérföldes gyorsulási versenyeket jelent, speciális gumikon. Igen, a versenysorozat érdekessége, hogy a gumi a fő szervezőelem, ugyanis ahogy a X275 is sugallja, csak 275 milliméter széles gumikkal lehet indulni. Egyébként a Nova legjobb ideje 201 méteren 4,28 másodperc, ami abban a kategóriában egy nagyon jó időnek számít.
Forrás: Dragzine, Turbo King
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)