Tény és való, az elmúlt években felettébb találékonynak mutatkoztak az autógyárak abban, hogy a hagyományos kategóriákba be nem sorolható típusokat hozzanak létre. Mert egy kicsit nagyobb a hasmagassága, mert egy kicsit ferdébb a háta, mert egy kicsit laposabb a teteje, mint a korábban megszokott formájú autóké. Sokuknak nevet is próbáltak találni, így szaporodtak el a hárombetűs rövidítések, mint a SUV (Sport Utility Vehicle - szabadidő-autó), CUV (Crossover Utility Vehicle - crossover), SAV (Sport Activity Vehicle, nagy kupé SUV, például BMW X6 ), SAC (Sports Activity Coupé – kompakt kupé szabadidő-autó, például BMW X2 ) és társaik. És aki azt hitte, hogy a formatervezők most már végleg kifogytak az ötletekből, nem nyert, mert további kisebb-nagyobb módosításokkal még újabb kategóriákon felüli, vagy kívüli típusokat próbálnak életre hívni. Vagy legalább ezt állítják, mint most például a Peugeot egy új típusa, a 408-as kapcsán.

Ha oldalról ránézünk a 408-asra, első ránézésre valóban szokatlanok az arányai. A hasmagassága nagy, mint a terepjáróknak, vagy a SUV-oknak, ugyanakkor mégsem tűnik olyan magasnak. Már csak azért sem látszik annak, mert a hossza és a tengelytávja is eléggé nyújtott. A másik, ami megkülönbözteti a most népszerű terepjárót imitáló típusoktól, hogy a hátulja, konkrétan a csomagtér-ajtaja azokénál laposabb szögben áll. Talán azt is mondhatjuk, olyan laposan, mint a kupéké. A 408-as formatervéért felelős designer, Mathias Hossan a fastback névvel illette a Peugeot új típusának formáját, amely elnevezés a Ford Mustang hátsó kialakításával kapcsolatban került be a köztudatba.
Az összhatás olyan, mintha egy magasra emelt ferdehátú ötajtós állna előttünk, a hasmagasságtól eltekintve elég hasonló a Honda Civic, vagy például a Hyundai i30 Fastback sziluettje. A nagyobb hasmagasság és a kupészerű hátsó kiképzés miatt viszont akár a kupé SUV megjelölés is kijuthat neki, amire viszont egyre több példát találunk. Az irányzatot hajdan a BMW X6 indította útjára, majd jöttek a többiek, és ma már villanyautóból is akad ilyen, a Skoda Enyaq Coupé iV révén. Ám még ezzel sem ért véget a formai sokszínűség, mert a kupé szabadidő-autók is elkezdtek laposodni. Jó példa erre a BMW X2 a maga 152 centis, vagy a Cupra Formentor a 151 centis magasságával. No, rájuk licitált most a Peugeot azzal, hogy 469 centi hosszú és 189 centi széles újdonsága csupán 148 centi magas.
A magasságadat azonban így sem teljesen ismeretlen a konszernen belül. Körülbelül ilyen magas ugyanis a Citroen nemrég bemutatott, talán még nehezebben kategorizálható újdonsága, a C5X. Nála az okozza a besorolás nehézségét, hogy kombiszerű fart kapott viszonylag nagy hosszúsághoz (485 cm) társuló kis magasság (148,5 cm) és nagy hasmagasság mellett. Vagyis olyan, mint egy kombi-kupé SUV. A 408-as kategorizálása valamivel könnyebb, mert nem más, mint egy az átlagnál laposabb kupé SUV.
Hátuljuk kialakítását és ebből adódóan a hosszúságukban kimutatható különbséget leszámítva a Peugeot 408 és a Citroën C5X műszaki szempontból ugyanaz az autó. Padlólemezük is azonos, mindkettő a konszern EMP2-es platformjának legfrissebb változatára épül. A 408 és a C5X között annyi a különbség, hogy míg a Citroën az 1,2 literes, 130 lóerős benzinmotor mellett 1,6 literes, 180 lóerős benzinmotorral és 225 lóerős rendszerteljesítményű konnektoros hibridrendszerrel kapható, a Peugeotnál az 1,6 literes, 180 lóerős benzinmotor helyére ugyanakkora teljesítménnyel egy konnektoros hibrid ugrik be. Dízelmotort egyikükhöz sem kínálnak, a 408-asból azonban a későbbiekben készül tisztán elektromos hajtású kivitel is, amiről a 408-as fejlesztésért felelős vezető, Jerome Micheron egyelőre semmit nem volt hajlandó elárulni.
A kisebb teljesítményű, 180 lóerős konnektorról tölthető rendszer az 1,6 literes, turbófeltöltős benzinmotor 150 lóerős változatából és a hozzá társított 81 kW-os (110 LE) állandó mágneses elektromotorból és nyolcfokozatú Aisin automataváltóból áll. Az elektromotort 12,4 kWh-s lítiumion akkumulátor táplálja árammal, amelynek egy töltése a C5X adataiból következtetve körülbelül 70 kilométeres távra elegendő. A 180 lóerős rendszerteljesítménnyel a végsebesség várhatóan (saját becslés a C5X alapján) 225 km/h, a 0-100 km/h közötti gyorsulás 8,6 másodperc, a WLTP szerinti átlagfogyasztás 6,5 l/100 km körül várható.
A másik konnektorról tölthető hibrid rendszerben az elektromotor és a váltó ugyanaz, a benzinmotor teljesítménye azonban 180 lóerő, így a rendszerteljesítmény 225 LE. Az akkumulátor ebben is 12,4 kWh-s. Az 1,7 tonnás (a kombisabb C5X 90 kilóval nehezebb), nagyobb teljesítményű hibrid várhatóan valamivel nagyobb, körülbelül 230 km/órás végsebesség és valamivel rövidebb, 8 másodperc körüli gyorsulási idő elérésére lesz képes.
Csak a ruha alatti technika közös, minden más azonban az oroszlános márka jegyeit viseli. A 408-as elején és hátulján, a fényszórók és a hátsó lámpák kialakításán egyértelműen azonosíthatóak a 308-ason már megismert stílusjegyek. A legnagyobb, 20-as felnik azonban teljesen egyediek, csakúgy, mint a SUV-os hajlamot hangsúlyozó alsó fekete műanyag burkolóelemek. Beülve is a 308-ast idézi a 408, azzal a különbséggel, hogy egy gombostűfejnyi krómot sem találni az utastérben – amiről azt ígérik, és ez a nagyobb, 279 centis tengelytáv és hossz alapján hihető, hogy tágasabb mint a 308-asé. A csomagtartó is nagyobb, aminek a méretét is elárulták. Alaphelyzetben 536, átalakítás után 1611 liter fér bele.
A berendezést illetően a digitális műszeregység éppúgy ismerős a 308-asból, mint az alacsonyra helyezett, kis méretű kormány, a fokozatváltó konzol, vagy az i-Cockpitnak nevezett központi érintőképernyős kezelőegység. Ezek mellett a 408-ast minden modern technológiával felszerelték, kezdve az Apple CarPlay és AndroidAuto vezeték nélküli csatlakoztathatóságáról, a vezeték nélküli mobiltöltésen és fedélzeti internetelérésen keresztül a vezetést támogató és biztonsági rendszerek széles skálájáig.
Az új típus számozásáról elmondta Jerome Micheron, hogy ők nem sorolják be a SUV-ok közé a 408-ast, mert akkor középen dupla nullás számot kellett volna kapnia, mondjuk úgy, mint a 3008-as esetében. A számválasztás ezzel együtt érdekes, ugyanis Kínában már kínál egy 408-ast a Peugeot, egy négyajtós szedánt. A 408-ast is árulják majd ott, csakhogy 408X jelzéssel. A 408-asról egyelőre elég szűkszavúan nyilatkoztak a gyáriak, egyelőre leginkább a formát szerették volna megmutatni. Több és részletesebb, technikai adatokkal fűszerezett információ ősszel várható. Talán akkor azt is elárulják, mit tud majd a tisztán elektromos kivitel.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
