Engedményekkel, de elfogadták a hagyományos motorok 2035-ös, EU-s tiltását

2022.06.29. 14:36

Szerda hajnalban, 16 órás tárgyalás és engedmények kiharcolása után egyezségre jutottak az EU-s tagországok környezetvédelmi miniszterei azokkal az új szabályozásokkal kapcsolatban, amelyek a világ harmadik legnagyobb kibocsátójának számító Uniót segítik a klímacélok - többek között a 2050-es teljes karbonsemlegesség teljesítésében.

Kép forrása: Jens Küsters/ADAC
Kép forrása: Jens Küsters/ADAC

Az egyezség az Európai Parlamenttel folytatandó, emisszió-csökkentést célzó csomagról szóló tárgyalás közös álláspontját fogja képezni, ám mivel a Parlament eleve a 2035-ös határidőt támogatja, ellenállásra egyik részről sem kell számítani. Mindez elvileg azt jelenti, hogy alig egy évtized múlva valószínűleg már nem forgalmazhatnak fosszilis üzemanyaggal hajtott autókat a gyártók az Unió területén.

Kapcsolódó
2035-re betiltják a belső égésű motoros autókat, de mit jelent ez nekünk?

2035-re betiltják a belső égésű motoros autókat, de mit jelent ez nekünk?

Csak elektromos hajtású új autót lehet majd forgalomba helyezni az EU-ban. A szabályozás végleges formájára még várni kell.

Komoly vitapont volt a belső égésű motorok 2035-re tervezett kivezetése, amelyet a korábbi üléseken több tagország is ellenzett a határidő öt éves elhalasztását és a teljes karbonsemlegesség 90 százalékosra mérséklését követelve. Az ellenálló országok végül Németország kompromisszumos javaslata mögé álltak be, amely alapján 2035 után is forgalmazhatnak olyan motorokat, amelyek "karbonsemleges üzemanyagokat" használnak.

Kapcsolódó
Öt ország máris megtorpedózná a 2035-ös elektromos átállást

Öt ország máris megtorpedózná a 2035-ös elektromos átállást

A németek után további EU-s tagállamok jelezték nemtetszésüket, ők 2040-re tolnák ki a határidőt.

A Transport and Environment környezetvédelmi csoport üdvözölte az egyezséget, de a szintetikus üzemanyagok előtti kiskapuk bezárását követelték, mivel azok (egyebek mellett) drágábbak és energiahatékonyság szempontjából is messze elmaradnak a tisztán elektromos hajtástól. Olaszország az évi 10 ezres példányszám alatt termelő gyártókra érvényes 5 éves türelmi idő miatt békélt meg, utóbbiak, például a Ferrari és a Lamborghini a 2035-ig tervezett ideiglenes célok alól is mentesülnek. A fentiekhez hasonló sportautógyártók speciális kínálatuk miatt későn léptek/lépnek az elektromos átállás útjára, így a korai tiltás a végüket jelentené.

További cél egy új uniós emisszió-kereskedelmi rendszer kidolgozása, a közös szén-dioxid-piac reformja, amely a fűtés, a közúti szállítmányozás, az erőművek és egyéb ipari szereplők kibocsátás szerinti adóztatását jelenti. Utóbbit a tervezettnél egy évvel később, 2027-ben vezetnék be. A miniszterek abban is megegyeztek, hogy egy 59 milliárd eurós Szociális Klímavédelmi Alapot hozzanak létre, amely az átállás és a karbonadók következtében emelkedő energiaárak súlya alól mentesítené a nehezebb anyagi helyzetben lévő uniós polgárokat, például hőszigetelési támogatásokkal és villanyautós szubvenciókkal.

A befizető országok (Finnország, Dánia és Hollandia) az alap összegének csökkentéséért, az alacsonyabb jövedelmű országok (Litvánia, Lettország és Lengyelország) a növeléséért lobbiztak, Litvánia volt az egyetlen tag, aki épp a fentiek miatt nem támogatta a végső megállapodást. További eredmény, hogy a szabályozásokat a hajózásra is kiterjesztenék, valamint a légitársaságokra vonatkozó engedményeket is visszavonnák, utóbbiak helyzetéről itt írtunk bővebben.

Kapcsolódó
Miért csak az autóipart cseszegetik a szén-dioxiddal?

Miért csak az autóipart cseszegetik a szén-dioxiddal?

A tengerjáró hajók és az egymást érő repülők fajlagos szennyezése sokkal nagyobb, Kínáról nem is beszélve. Velük mi van?