Évtizedes mélyrepülésben az európai autóeladások
Jelentős mértékben zuhantak, így több évtizedes mélypontra süllyedtek a járműgyártók eladásai júniusban. A visszaesés ugyanakkor csak a darabszámok tekintetében tapasztalható, a bevételek alakulása kapcsán egyáltalán nem ilyen rossz a helyzet.
Mintegy 17 százalékkal csökkent, így 1,07 millióra esett vissza az európai személygépkocsi-eladások száma júniusban, ami 1996 óta a legalacsonyabb havi adatot jelenti - írja a europe.autonews.com. A negatív eredményt az ellátási lánc fennakadásai és az ipart sújtó rekord mértékű infláció váltották ki.
Az ACEA ipari szövetség pénteken közzétett adatai szerint a visszaesésben a Volkswagen Csoport volt a leginkább érintett, a cégnél 24 százalékkal csökkentek a megrendelések az egy évvel korábbi adatokhoz képest. A második legrosszabb eredményt felmutató gyártó a Stellantis volt, a gyártó eladásai 17 százalékkal csökkentek. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára a Hyundai Csoport állhatott fel, miután megrendeléseik összesen 3,9 százalékkal csökkentek az előző év azonos időszakához képest, így 9,4 százalékra estek vissza.
Nem minden gyártónak volt viszont negatív felhangú a nyár eleje: a Kia 2,1 százalékkal javított egy évvel korábbi eredményén, a Renault-csoporthoz tartozó Alpine 40, míg a Dacia 32 százalékkal ért el jobb eredményt. Mellettük nem volt oka panaszra az Alfa Romeónak, mely 20 százalékos bővülést produkált, de a Porsche is növekedni tudott 19 százalékkal.
Az adatok kapcsán fontos hangsúlyozni, hogy a visszaesés csak a darabszámok tekintetében figyelhető meg, a bevételek alakulása kapcsán már más a helyzet. A nagy gyártók 2022 első negyedévében javították eredményességüket – derült ki korábban az EY tanácsadó cég a világ 16 legnagyobb autógyárának üzleti adatait vizsgáló tanulmányából. Eszerint az autóipari ágazat nagyjainak körében a Mercedes-Benz 15 százalékkal, a Volkswagen 13,3 százalékkal és a BMW 10,9 százalékkal növekedett.
A jelentés hangsúlyozta, az első negyedév pusztán a számok alapján kiválónak mondható, valójában azonban rendkívül feszült helyzet alakult ki az autóiparban, aminek vannak haszonélvezői is, mégpedig elsősorban a luxusautókat gyártó konszernek. A chiphiányra való tekintettel ugyanis a rendelkezésre álló félvezető alkatrészeket elsősorban a nagy, drága, magas nyereségtartalmú autókba építik be. A nagy kereslet miatt ugyanakkor nem kell árcsökkenéssel szembenézni a piacon.
Érdekes, hogy a legnagyobb gyártók – köztük a Volkswagen, a BMW és a Mercedes-Benz – a múlt hónapban arról beszéltek, hogy enyhülni látszik a félvezetőhiány, ugyanakkor biztosan időbe telik majd, amíg a termelés a fellendülés szakaszába jut és a kereskedők számára lehetővé válik, hogy rendelésállományukon javítsanak. Az autógyártóknak emellett a nyersanyag- és energiaköltségekkel is komolyan foglalkozniuk kell, melyek egyaránt hozzájárulnak áraik növekedéséhez. Némi jó hírt jelent, hogy a Bloomberg Intelligence szakértői szerint a főbb piacokon (pl. Németország, Egyesült Királyság) az eladások hamarosan növekedésnek indulhatnak, így júliusban már jobb eredményeket tud majd az európai autóipar felmutatni.