Az már az orosz-ukrán háború kirobbanása óta egyértelmű, hogy veszteségek nemcsak a megtámadott Ukrajnát, hanem Oroszországot is érik. Az ipart rengeteg szankció sújtja, számos szereplő vagy teljesen kivonult, vagy csak jelentősen korlátozta tevékenységeit. Az autópiac már márciusban is padlón volt, áprilisban ötödére zuhant össze. De a folyamat azóta sem állt meg.
Mint ismert, az Oroszországra kivetett szankciók hatására az autógyártók elmenekültek az országból, csak a Renault maradt. Azonban május közepén a francia gyártó is távozott, aminek következtében lényegében megszűnt az orosz autóipari termelés. Persze az oroszok megpróbáltak valami választ találni a kialakult helyzetre, így igyekeztek az AutoVAZ (Lada) égisze alatt piacra dobni egy csak hazai környezetbe tervezett új modellt. Ez a terv azonban hamar megbukott, nem túl sok példány készült el. Holott a Classic '22 felszereltségű, butított Nivát júniusban becsülettel elkezdték gyártani.
Az orosz állami statisztikai szolgálat, a Rosstat adatai szerint egyébként májusban összesen 96,7 százalékkal csökkent a személygépkocsi-gyártás Oroszországban, míg a termelés több mint felére esett vissza az év első öt hónapjában mért átlaghoz képest. A országban idén májusban mindössze 3700 darab járművet gyártottak, ami áprilishoz képest 81,3 százalékos visszaesést, míg a 2021. január-májusi időszakhoz képest (ekkor 268 ezer járművet gyártottak) 56 százalékos csökkenést jelent.