Leállította a Barátság II. vezetéken a kőolajszállítást Magyarország, Csehország és Szlovákia felé az orosz Transznyeft. A Portfolio arról számol be, hogy ez már augusztus negyedikén megtörtént, a Gazprombank ugyanis a nyugati szankciókra hivatkozva nem teljesítette a tranzitdíj utalását a vezetéket üzemeltető Ukrtransnafta felé. Ez azt jelenti, hogy Magyarországra immár ötödik napja nem érkezik orosz kőolaj. A legfontosabb kérdés természetesen az, hogy mire lehet számítani emiatt hazánkban, ezzel kapcsolatban megkerestük a Molt.
A társaságtól kapott választ változtatás nélkül közöljük:
„A Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán. Bár a MOL-nak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is.”
Azt is hozzátették, hogy jelenleg is zajlik egyébként a százhalombattai finomító tervezett karbantartása. Vagyis a feldolgozás ebben az időszakban akkor sem történne meg, ha folyamatos lenne a kőolajszállítás Oroszországból. A Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója, Ratatics Péter a közelmúltban az Indexnek beszélt a karbantartás részleteiről.
Frissítés: megkaptuk a választ a Technológiai és Ipari Minisztériumtól, ez teljesen egybevág a Mol által közölt információkkal:
"A Barátság kőolajvezeték leállását tudomásunk szerint technikai jellegű probléma okozza. A helyzet megnyugtató rendezése, a szállítások mielőbbi újraindítása érdekében a magyar fél is igyekszik közbenjárni. A hazai ellátás a rendelkezésre álló készletekből több hetes időtartamra biztosított."