Életveszélyes lehet a Tesla önvezető funkciója?
Áll a bál a Tesla Full Self-Driving Beta – teljes önvezetés – funkciója körül, miután egy teszt alapján azt állítják, hogy jelen állapotában életveszélyes lehet. A rendszer egyelőre még bétaverziós, tehát nincs teljesen kész, a tesztprogramba regisztrált, automatikus vezetésbiztonsági előszűrésen átesett felhasználók férhetnek csak hozzá, és hangsúlyozottan állandó felügyeletet igényel. Most egy olyan teszt jelent meg, ami azt állítja, hogy a Tesla FSD-rendszerének a működése jelen állapotban kimondottan veszélyes.
Ugyanakkor vannak a teszt hitelességével kapcsolatban problémás momentumok, nem is kevés. Ott kezdődik, hogy a tesztet zárt pályán végezték, ahol egy Teslának egy bójákból kialakított pályán kellett önvezetnie a Full Self-Driving segítségével. A teszt végeredménye elsőre egyértelmű, ugyanis a teszthez használt Tesla Model 3 az FSD-t használva elcsapott egy gyalogosan közlekedő gyereket imitáló akadályt. Fura, de mindössze háromszor futottak neki a tesztnek, ami mindháromszor gázolással végződött. A tesztet a The Dawn Project végezte, ami Dan O'Dowd érdekeltsége, erre még később kitérünk, hogy miért érdekes.
Tesla Model 3 Performance teszt normálisan és abnormálisan
Közúton és versenypályán is megküldjük a Tesla Model 3-at. Véletlenül nyerünk is vele egy versenyen, de nem ott dől el, hogy kéne-e.
Így falna fel a Tesla apránként... mindent
Mire lassan megtanulnának rendesen autót gyártani, már egész máshol van a cél
Azt érdemes megjegyezni, hogy a Tesla rendszere nem szintetikus környezetre van optimalizálva, hanem a valós világra. Egy bójákból egyedileg kialakított tesztpálya nem az elsődleges terepe, hiszen ott teljesen más tereptárgyakat érzékel, mint olyan helyen, ahol igazából közlekednek más autók és az FSD-t használó Teslák is. Ennek következménye, hogy többen azt is megkérdőjelezik, hogy egyáltalán tudott-e aktív lenni az FSD, hiszen azt az autó is érzékeli, hogy nem jó környezetben van.

Amit még fontos megjegyezni, hogy se az FSD, se az Autopilot – utóbbi az FSD kisebb tudású változata – nem aktiválható mindenhol és minden helyzetben, ahogy semmilyen más autógyár vezetéstámogató rendszere sem. Általában előzetes térkép-alapú információkra és jól látható, egyértelmű felfestésekre van szükség a működéshez. Tehát, amennyiben az alapvető feltételek nem teljesülnek, az FSD legtöbbször nem is aktiválható.

Azzal kapcsolatban egyébként ellentmondásosak az információk, hogy a teszt alatt egyáltalán aktív volt-e az FSD-rendszer. Az Electrek-nél a videók alapján azt szúrták ki, hogy nem volt aktív a rendszer, ugyanis nem látszott az ezt minden esetben jól jelző kis ikon a kijelzőn. A tesztet végző sofőr azonban mondta, hogy a rendszer igenis aktív volt a teljes teszt alatt, illetve a nem összevágott, teljes videós nyersanyag alapján is az látszik, hogy a rendszer aktív volt. Ez a szintetikus környezet és az FSD korábban taglalt kapcsolata miatt is érdekes. Szintén érdekes, hogy a nyilvánosságra hozott nyers videókon az FSD rendszer figyelmeztető üzenetei valahogy mindig pont elmosódottak, vagy lemaradtak a képkivágásról.

És akkor jöjjön egy kis háttérinformáció arról, hogy mi is volt ez a teszt és honnan is ered. Dan O'Dowd nem nevezhető pártatlannak a témakörben, még csak hunyorítva sem, ugyanis ő az, aki évek óta azzal kampányol, hogy a Tesla rendszere egy életveszélyes rettenet, amit el kell törölni a föld színéről. Erre a célra gründolt egy Down Project nevű szervezetet, amelynek a nevében kampányol, sőt, idén a kaliforniai szenátusi választásokon is elindult, hogy a jelölteknek járó kedvezményes reklámidőben gyalázhassa a Tesla életveszélyes Autopilotját.
A dologban az is pikáns részlet, hogy nem teljesen személyes meggyőződésből teszi mindezt, a Dawn Project annak az elfedésére született, hogy O'Dowdé a Green Hill Software, ami vezetésbiztonsággal kapcsolatos szoftveres megoldásokat szállít az autóipar számos más szereplőjének a BMW-től a Fordon át nagy beszállítókig, amilyen például a Tesla korábbi, de évekkel ezelőtt kirúgott partnere, a MobilEye.
A Tesla a saját rendszerében nem használ se radart, se lidart, és természetesen a Green Hill által fejlesztett szoftvereket sem, ők a kamerákban hisznek, és a több millió felhasználó által generált adathalmaz gépi tanulásos feldolgozásában.

Egyelőre az igazság nem derült ki pontosan, de az biztos, hogy a teszt ebben a kontextusban minimum problémás. Azt ugyanakkor nem zárhatjuk ki, hogy van olyan szituáció, amikor a Tesla rendszere nem tökéletes és egy hiteles teszttel ezen bármikor lehetne is hőbörögni, méghozzá jogosan. Sőt, sok olyan, bizonyított esetről is tudni lehet, amikor a Tesla rendszere aggasztóan nem állt a helyzet magaslatán.
De itt inkább csak azt érdemes látni, hogy ez a teszt leginkább olyan szagú, mint amit az autógyártók az összkerékhajtással szoktak csinálni. Mindig van egy olyan, okosan kitalált emelkedő, ahol az egyik gyártó autója fel tud menni, a konkurensé pedig nem, ez mindig attól függ, hogy melyik gyártó csinálja az emelkedőt és mit szeretne a nézőkkel láttatni. Mindenesetre a piactól független európai szervezet, az Euro NCAP és az amerikai IIHS objektív tesztjein a Tesla vezetéstámogató rendszere jellemzően a legjobb biztonsági minősítéseket kapta, az Euro NCAP egyenesen a valaha volt legmagasabb pontszámot adta egy pontosan ugyanilyen Model 3-nak.
Forrás: Electrek, Drive Tesla Canada, The Guardian, The Dawn Project

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hippiből családapaTeszt: Volkswagen ID.Buzz Pro HT - 2024.
Az ID.Buzzt akarva-akaratlanul őseihez hasonlítják, ami miatt rossz a megítélése, pedig megérdemel egy esélyt.
- Hírek
Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál
Nem kell szűkölködnie egy darabig.
- Hírek
Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton
Közlekedési hírek a Busójárás hétvégéjéről.
- Hírek
Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos
Szép lassan összegyűjtött egy hatalmas bírságot magának.
- Hírek
A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot
Az eleve megosztó Cybertruck kapott 26 colos felniket, temérdek karbont és mindenféle egyéb ízléstelen kiegészítőt.
- Hírek
Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!
A vezérigazgató megígérte, hogy nem csinálnak ikonikus modellekből újraélesztést, ha az nem méltó a névre.
- Hírek
Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját
Az A110 kivezetése után az Alpine tovább halad az elektromos márkává válás útján.
- Technika
50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!MűhelyPRN: Opel Kadett E 1,7D – 1989.
Néhány hónapnyi BKV-bérlet áráért is lehet autót venni, de az biztos, hogy az állapota nem lesz meggyőző. Ez a Kadett elég különleges eset.
- Hírek
Rettenetes évet zárt a Maserati, padlón az eladások
A márka jövője továbbra is kérdéses.
- Hírek
Nem fogynak az elektromos modellek, újra V8-as motort fejleszt a Mercedes
Átértékelték az elektrifikációra vonatkozó stratégiájukat.
- Hírek
Sebességet vált a MÁV: Szombattól 160-ra gyorsul(hat)nak a vonatok egy elővárosi vasútvonalon
1997 óta nem történt ilyen, de van egy csavar a történetben.
- Tesztek
Ha régen minden jobb volt, ez a Te MazdádTeszt: Mazda CX-80 3.3 Skyactiv-D Homura Plus
Hallani a sorhatos dízelmotor hangját és érezni az erejét igazán klasszikusnak mondható érzés. Kevesen adják ezt ma.
- Hírek
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.
- Nepperűző
Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért
Párom vennénk élete első autóját, legfontosabb szempont a megbízhatóság (ígérete) lenne.
- Hírek
Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj
A japán gyártó korosodó modelljeit egyre kevésbé veszik, miközben az árak folyamatosan emelkednek.
- Hírek
Túl sok volt a speed, a susnyásban kötött ki a drogos sofőr
Kevesebb speed, kevesebb baleset.
- Hírek
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.
- Hírek
Könnyebbé válhat a külföldi autók honosítása, de a megoldás további kérdéseket vet fel
Teljesen megszűnnének a jelenlegi hosszú várólisták, de...
- Hírek
Érkezik az elektromos Skoda Octavia, de milyen áron?
A Skoda új elektromos modelleket szeretne, az Octavia lehet az egyik.
- Hírek
Vidámság: jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton
Március első napján olcsóbban tankolhatunk benzint és gázolajat is.
- Hírek
Már faragja a belépőszintű villanyautóját a Kia
A modell a Picantohoz hasonló szerepet töltene be a márka kínálatában.
- Hírek
Bemutatták a Kia mindenre jó villanyfurgonját
A PV5 variálhatósága olyan, mint egy hagyományos furgoné, a hajtáslánc viszont elektromos.
- Szerelem
Űrközpont ez, nem autógyár, avagy a Red Bull Racing Milton Keynes-i főhadiszállásán jártunk
Vannak napok, amikor az ember igazán szerencsésnek érzi magát. Ez egy ilyen nap volt.
- Hírek
Isten szeme figyel le rádTC Híradó 2025/02/28 [143.]
A TC Híradóban szó lesz egy állat BMW-ről, az új magyar KRESZ-ről, a Kia EV4-ről és sok másról is.
- Hírek
Kína 2024-ben ledominálta a villanyautók globális piacát
Mindezt úgy, hogy az Egyesült Államokban nem értékesíthetnek autót.
- Közélet
Még rosszabb a helyzet: tovább nőtt a személyautók átlagéletkora Magyarországon
Rekordöregek a kocsik.
