Életveszélyes lehet a Tesla önvezető funkciója?

2022.08.11. 13:16

Áll a bál a Tesla Full Self-Driving Beta – teljes önvezetés – funkciója körül, miután egy teszt alapján azt állítják, hogy jelen állapotában életveszélyes lehet. A rendszer egyelőre még bétaverziós, tehát nincs teljesen kész, a tesztprogramba regisztrált, automatikus vezetésbiztonsági előszűrésen átesett felhasználók férhetnek csak hozzá, és hangsúlyozottan állandó felügyeletet igényel. Most egy olyan teszt jelent meg, ami azt állítja, hogy a Tesla FSD-rendszerének a működése jelen állapotban kimondottan veszélyes.

Ugyanakkor vannak a teszt hitelességével kapcsolatban problémás momentumok, nem is kevés. Ott kezdődik, hogy a tesztet zárt pályán végezték, ahol egy Teslának egy bójákból kialakított pályán kellett önvezetnie a Full Self-Driving segítségével. A teszt végeredménye elsőre egyértelmű, ugyanis a teszthez használt Tesla Model 3 az FSD-t használva elcsapott egy gyalogosan közlekedő gyereket imitáló akadályt. Fura, de mindössze háromszor futottak neki a tesztnek, ami mindháromszor gázolással végződött. A tesztet a The Dawn Project végezte, ami Dan O'Dowd érdekeltsége, erre még később kitérünk, hogy miért érdekes.

Kapcsolódó
Tesla Model 3 Performance teszt normálisan és abnormálisan

Tesla Model 3 Performance teszt normálisan és abnormálisan

Közúton és versenypályán is megküldjük a Tesla Model 3-at. Véletlenül nyerünk is vele egy versenyen, de nem ott dől el, hogy kéne-e.

Kapcsolódó
Így falna fel a Tesla apránként... mindent

Így falna fel a Tesla apránként... mindent

Mire lassan megtanulnának rendesen autót gyártani, már egész máshol van a cél

Azt érdemes megjegyezni, hogy a Tesla rendszere nem szintetikus környezetre van optimalizálva, hanem a valós világra. Egy bójákból egyedileg kialakított tesztpálya nem az elsődleges terepe, hiszen ott teljesen más tereptárgyakat érzékel, mint olyan helyen, ahol igazából közlekednek más autók és az FSD-t használó Teslák is. Ennek következménye, hogy többen azt is megkérdőjelezik, hogy egyáltalán tudott-e aktív lenni az FSD, hiszen azt az autó is érzékeli, hogy nem jó környezetben van.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Amit még fontos megjegyezni, hogy se az FSD, se az Autopilot – utóbbi az FSD kisebb tudású változata – nem aktiválható mindenhol és minden helyzetben, ahogy semmilyen más autógyár vezetéstámogató rendszere sem. Általában előzetes térkép-alapú információkra és jól látható, egyértelmű felfestésekre van szükség a működéshez. Tehát, amennyiben az alapvető feltételek nem teljesülnek, az FSD legtöbbször nem is aktiválható.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Azzal kapcsolatban egyébként ellentmondásosak az információk, hogy a teszt alatt egyáltalán aktív volt-e az FSD-rendszer. Az Electrek-nél a videók alapján azt szúrták ki, hogy nem volt aktív a rendszer, ugyanis nem látszott az ezt minden esetben jól jelző kis ikon a kijelzőn. A tesztet végző sofőr azonban mondta, hogy a rendszer igenis aktív volt a teljes teszt alatt, illetve a nem összevágott, teljes videós nyersanyag alapján is az látszik, hogy a rendszer aktív volt. Ez a szintetikus környezet és az FSD korábban taglalt kapcsolata miatt is érdekes. Szintén érdekes, hogy a nyilvánosságra hozott nyers videókon az FSD rendszer figyelmeztető üzenetei valahogy mindig pont elmosódottak, vagy lemaradtak a képkivágásról.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

És akkor jöjjön egy kis háttérinformáció arról, hogy mi is volt ez a teszt és honnan is ered. Dan O'Dowd nem nevezhető pártatlannak a témakörben, még csak hunyorítva sem, ugyanis ő az, aki évek óta azzal kampányol, hogy a Tesla rendszere egy életveszélyes rettenet, amit el kell törölni a föld színéről. Erre a célra gründolt egy Down Project nevű szervezetet, amelynek a nevében kampányol, sőt, idén a kaliforniai szenátusi választásokon is elindult, hogy a jelölteknek járó kedvezményes reklámidőben gyalázhassa a Tesla életveszélyes Autopilotját.

A dologban az is pikáns részlet, hogy nem teljesen személyes meggyőződésből teszi mindezt, a Dawn Project annak az elfedésére született, hogy O'Dowdé  a Green Hill Software, ami vezetésbiztonsággal kapcsolatos szoftveres megoldásokat szállít az autóipar számos más szereplőjének a BMW-től a Fordon át nagy beszállítókig, amilyen például a Tesla korábbi, de évekkel ezelőtt kirúgott partnere, a MobilEye.

A Tesla a saját rendszerében nem használ se radart, se lidart, és természetesen a Green Hill által fejlesztett szoftvereket sem, ők a kamerákban hisznek, és a több millió felhasználó által generált adathalmaz gépi tanulásos feldolgozásában.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Egyelőre az igazság nem derült ki pontosan, de az biztos, hogy a teszt ebben a kontextusban minimum problémás. Azt ugyanakkor nem zárhatjuk ki, hogy van olyan szituáció, amikor a Tesla rendszere nem tökéletes és egy hiteles teszttel ezen bármikor lehetne is hőbörögni, méghozzá jogosan. Sőt, sok olyan, bizonyított esetről is tudni lehet, amikor a Tesla rendszere aggasztóan nem állt a helyzet magaslatán.

De itt inkább csak azt érdemes látni, hogy ez a teszt leginkább olyan szagú, mint amit az autógyártók az összkerékhajtással szoktak csinálni. Mindig van egy olyan, okosan kitalált emelkedő, ahol az egyik gyártó autója fel tud menni, a konkurensé pedig nem, ez mindig attól függ, hogy melyik gyártó csinálja az emelkedőt és mit szeretne a nézőkkel láttatni. Mindenesetre a piactól független európai szervezet, az Euro NCAP és az amerikai IIHS objektív tesztjein a Tesla vezetéstámogató rendszere jellemzően a legjobb biztonsági minősítéseket kapta, az Euro NCAP egyenesen a valaha volt legmagasabb pontszámot adta egy pontosan ugyanilyen Model 3-nak.

Forrás: Electrek, Drive Tesla Canada, The Guardian, The Dawn Project

Az oldalról ajánljuk

Hippiből családapa
  • Tesztek

Hippiből családapaTeszt: Volkswagen ID.Buzz Pro HT - 2024.

Az ID.Buzzt akarva-akaratlanul őseihez hasonlítják, ami miatt rossz a megítélése, pedig megérdemel egy esélyt.

március 1., 13:35
Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál
  • Hírek

Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál

Nem kell szűkölködnie egy darabig.

március 1., 11:17
Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton
  • Hírek

Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton

Közlekedési hírek a Busójárás hétvégéjéről.

március 1., 12:21
Furcsa rekordot állított fel egy Maserati MC20
  • Hírek

Furcsa rekordot állított fel egy Maserati MC20

Szokatlan sebességrekordról van szó.

39 perce
Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos
  • Hírek

Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos

Szép lassan összegyűjtött egy hatalmas bírságot magának.

március 1., 13:33
A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot
  • Hírek

A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot

Az eleve megosztó Cybertruck kapott 26 colos felniket, temérdek karbont és mindenféle egyéb ízléstelen kiegészítőt.

március 1., 10:02
Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!
  • Hírek

Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!

A vezérigazgató megígérte, hogy nem csinálnak ikonikus modellekből újraélesztést, ha az nem méltó a névre.

március 1., 14:52
Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját
  • Hírek

Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját

Az A110 kivezetése után az Alpine tovább halad az elektromos márkává válás útján.

március 1., 15:04
50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!
  • Technika

50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!MűhelyPRN: Opel Kadett E 1,7D – 1989.

Néhány hónapnyi BKV-bérlet áráért is lehet autót venni, de az biztos, hogy az állapota nem lesz meggyőző. Ez a Kadett elég különleges eset.

március 1., 08:16
Rettenetes évet zárt a Maserati, padlón az eladások
  • Hírek

Rettenetes évet zárt a Maserati, padlón az eladások

A márka jövője továbbra is kérdéses.

március 1., 08:16
Nem fogynak az elektromos modellek, újra V8-as motort fejleszt a Mercedes
  • Hírek

Nem fogynak az elektromos modellek, újra V8-as motort fejleszt a Mercedes

Átértékelték az elektrifikációra vonatkozó stratégiájukat.

február 28., 17:14
Sebességet vált a MÁV: Szombattól 160-ra gyorsul(hat)nak a vonatok egy elővárosi vasútvonalon
  • Hírek

Sebességet vált a MÁV: Szombattól 160-ra gyorsul(hat)nak a vonatok egy elővárosi vasútvonalon

1997 óta nem történt ilyen, de van egy csavar a történetben.

február 28., 07:42
Ha régen minden jobb volt, ez a Te Mazdád
  • Tesztek

Ha régen minden jobb volt, ez a Te MazdádTeszt: Mazda CX-80 3.3 Skyactiv-D Homura Plus

Hallani a sorhatos dízelmotor hangját és érezni az erejét igazán klasszikusnak mondható érzés. Kevesen adják ezt ma.

február 28., 06:17
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
  • Hírek

Végre: jön a Waze az autók műszeregységére

Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.

március 1., 17:34
Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért
  • Nepperűző

Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért

Párom vennénk élete első autóját, legfontosabb szempont a megbízhatóság (ígérete) lenne.

március 1., 16:32
Én nagyon kevés vagyok ide. És te?
  • Belsőség

Én nagyon kevés vagyok ide. És te?

Lehet, hogy te nem, most kipróbálhatod.

február 28., 17:14
Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj
  • Hírek

Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj

A japán gyártó korosodó modelljeit egyre kevésbé veszik, miközben az árak folyamatosan emelkednek.

március 2., 07:14
Túl sok volt a speed, a susnyásban kötött ki a drogos sofőr
  • Hírek

Túl sok volt a speed, a susnyásban kötött ki a drogos sofőr

Kevesebb speed, kevesebb baleset.

február 28., 16:14
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
  • Hírek

Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány

Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.

március 2., 07:16
Könnyebbé válhat a külföldi autók honosítása, de a megoldás további kérdéseket vet fel
  • Hírek

Könnyebbé válhat a külföldi autók honosítása, de a megoldás további kérdéseket vet fel

Teljesen megszűnnének a jelenlegi hosszú várólisták, de...

február 28., 06:17
Érkezik az elektromos Skoda Octavia, de milyen áron?
  • Hírek

Érkezik az elektromos Skoda Octavia, de milyen áron?

A Skoda új elektromos modelleket szeretne, az Octavia lehet az egyik.

február 28., 14:13
Vidámság: jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton
  • Hírek

Vidámság: jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton

Március első napján olcsóbban tankolhatunk benzint és gázolajat is.

február 28., 12:13
Már faragja a belépőszintű villanyautóját a Kia
  • Hírek

Már faragja a belépőszintű villanyautóját a Kia

A modell a Picantohoz hasonló szerepet töltene be a márka kínálatában.

február 28., 13:15
Bemutatták a Kia mindenre jó villanyfurgonját
  • Hírek

Bemutatták a Kia mindenre jó villanyfurgonját

A PV5 variálhatósága olyan, mint egy hagyományos furgoné, a hajtáslánc viszont elektromos.

február 28., 10:25
Űrközpont ez, nem autógyár, avagy a Red Bull Racing  Milton Keynes-i főhadiszállásán jártunk
  • Szerelem

Űrközpont ez, nem autógyár, avagy a Red Bull Racing Milton Keynes-i főhadiszállásán jártunk

Vannak napok, amikor az ember igazán szerencsésnek érzi magát. Ez egy ilyen nap volt.

február 28., 16:14
Isten szeme figyel le rád
  • Hírek

Isten szeme figyel le rádTC Híradó 2025/02/28 [143.]

A TC Híradóban szó lesz egy állat BMW-ről, az új magyar KRESZ-ről, a Kia EV4-ről és sok másról is.

február 28., 15:34
Kína 2024-ben ledominálta a villanyautók globális piacát
  • Hírek

Kína 2024-ben ledominálta a villanyautók globális piacát

Mindezt úgy, hogy az Egyesült Államokban nem értékesíthetnek autót.

február 28., 11:40
Kia PV5 leleplezés
  • Hírek

Kia PV5 leleplezés

február 28., 08:01
Mansory Elongation
  • Hírek

Mansory Elongation

február 28., 14:30