Életveszélyes lehet a Tesla önvezető funkciója?
Áll a bál a Tesla Full Self-Driving Beta – teljes önvezetés – funkciója körül, miután egy teszt alapján azt állítják, hogy jelen állapotában életveszélyes lehet. A rendszer egyelőre még bétaverziós, tehát nincs teljesen kész, a tesztprogramba regisztrált, automatikus vezetésbiztonsági előszűrésen átesett felhasználók férhetnek csak hozzá, és hangsúlyozottan állandó felügyeletet igényel. Most egy olyan teszt jelent meg, ami azt állítja, hogy a Tesla FSD-rendszerének a működése jelen állapotban kimondottan veszélyes.
Ugyanakkor vannak a teszt hitelességével kapcsolatban problémás momentumok, nem is kevés. Ott kezdődik, hogy a tesztet zárt pályán végezték, ahol egy Teslának egy bójákból kialakított pályán kellett önvezetnie a Full Self-Driving segítségével. A teszt végeredménye elsőre egyértelmű, ugyanis a teszthez használt Tesla Model 3 az FSD-t használva elcsapott egy gyalogosan közlekedő gyereket imitáló akadályt. Fura, de mindössze háromszor futottak neki a tesztnek, ami mindháromszor gázolással végződött. A tesztet a The Dawn Project végezte, ami Dan O'Dowd érdekeltsége, erre még később kitérünk, hogy miért érdekes.
Azt érdemes megjegyezni, hogy a Tesla rendszere nem szintetikus környezetre van optimalizálva, hanem a valós világra. Egy bójákból egyedileg kialakított tesztpálya nem az elsődleges terepe, hiszen ott teljesen más tereptárgyakat érzékel, mint olyan helyen, ahol igazából közlekednek más autók és az FSD-t használó Teslák is. Ennek következménye, hogy többen azt is megkérdőjelezik, hogy egyáltalán tudott-e aktív lenni az FSD, hiszen azt az autó is érzékeli, hogy nem jó környezetben van.
Amit még fontos megjegyezni, hogy se az FSD, se az Autopilot – utóbbi az FSD kisebb tudású változata – nem aktiválható mindenhol és minden helyzetben, ahogy semmilyen más autógyár vezetéstámogató rendszere sem. Általában előzetes térkép-alapú információkra és jól látható, egyértelmű felfestésekre van szükség a működéshez. Tehát, amennyiben az alapvető feltételek nem teljesülnek, az FSD legtöbbször nem is aktiválható.
Azzal kapcsolatban egyébként ellentmondásosak az információk, hogy a teszt alatt egyáltalán aktív volt-e az FSD-rendszer. Az Electrek-nél a videók alapján azt szúrták ki, hogy nem volt aktív a rendszer, ugyanis nem látszott az ezt minden esetben jól jelző kis ikon a kijelzőn. A tesztet végző sofőr azonban mondta, hogy a rendszer igenis aktív volt a teljes teszt alatt, illetve a nem összevágott, teljes videós nyersanyag alapján is az látszik, hogy a rendszer aktív volt. Ez a szintetikus környezet és az FSD korábban taglalt kapcsolata miatt is érdekes. Szintén érdekes, hogy a nyilvánosságra hozott nyers videókon az FSD rendszer figyelmeztető üzenetei valahogy mindig pont elmosódottak, vagy lemaradtak a képkivágásról.
És akkor jöjjön egy kis háttérinformáció arról, hogy mi is volt ez a teszt és honnan is ered. Dan O'Dowd nem nevezhető pártatlannak a témakörben, még csak hunyorítva sem, ugyanis ő az, aki évek óta azzal kampányol, hogy a Tesla rendszere egy életveszélyes rettenet, amit el kell törölni a föld színéről. Erre a célra gründolt egy Down Project nevű szervezetet, amelynek a nevében kampányol, sőt, idén a kaliforniai szenátusi választásokon is elindult, hogy a jelölteknek járó kedvezményes reklámidőben gyalázhassa a Tesla életveszélyes Autopilotját.
A dologban az is pikáns részlet, hogy nem teljesen személyes meggyőződésből teszi mindezt, a Dawn Project annak az elfedésére született, hogy O'Dowdé a Green Hill Software, ami vezetésbiztonsággal kapcsolatos szoftveres megoldásokat szállít az autóipar számos más szereplőjének a BMW-től a Fordon át nagy beszállítókig, amilyen például a Tesla korábbi, de évekkel ezelőtt kirúgott partnere, a MobilEye.
A Tesla a saját rendszerében nem használ se radart, se lidart, és természetesen a Green Hill által fejlesztett szoftvereket sem, ők a kamerákban hisznek, és a több millió felhasználó által generált adathalmaz gépi tanulásos feldolgozásában.
Egyelőre az igazság nem derült ki pontosan, de az biztos, hogy a teszt ebben a kontextusban minimum problémás. Azt ugyanakkor nem zárhatjuk ki, hogy van olyan szituáció, amikor a Tesla rendszere nem tökéletes és egy hiteles teszttel ezen bármikor lehetne is hőbörögni, méghozzá jogosan. Sőt, sok olyan, bizonyított esetről is tudni lehet, amikor a Tesla rendszere aggasztóan nem állt a helyzet magaslatán.
De itt inkább csak azt érdemes látni, hogy ez a teszt leginkább olyan szagú, mint amit az autógyártók az összkerékhajtással szoktak csinálni. Mindig van egy olyan, okosan kitalált emelkedő, ahol az egyik gyártó autója fel tud menni, a konkurensé pedig nem, ez mindig attól függ, hogy melyik gyártó csinálja az emelkedőt és mit szeretne a nézőkkel láttatni. Mindenesetre a piactól független európai szervezet, az Euro NCAP és az amerikai IIHS objektív tesztjein a Tesla vezetéstámogató rendszere jellemzően a legjobb biztonsági minősítéseket kapta, az Euro NCAP egyenesen a valaha volt legmagasabb pontszámot adta egy pontosan ugyanilyen Model 3-nak.
Forrás: Electrek, Drive Tesla Canada, The Guardian, The Dawn Project