"Szombaton jött a szabály, a taxim cégnéven van, és vitatkoztam a kutassal, aki azt mondta, minden céges autónak a drágább benzin jár. Végül ötperces kínlódás után odaadta 480 forinton a benzint" - mondta egy budapesti benzinkúton egy taxis, aki nem akart névvel beszélni. Egy másik autós azért volt tanácstalan, mert egyéni vállalkozó, és nem tudta, hogy ebben a helyzetben mi vár rá a kasszánál.
Már hetek teltek el a hatósági áras tankolás új szabályainak bevezetése óta, amelyek lényege leegyszerűsítve, hogy a céges autóknak piaci áron kell tankolniuk, kivéve a traktorokat (mezőgazdasági gépeket) és a taxikat. A Totalcar által megkérdezett autósok, kutasok szerint azonban a helyzet nem volt ennyire egyszerű. Például a lízingelt autóknál a tulajdonos a lízingcég, az üzembentartó lehet cég és magánszemély is. Vannak céges kézben lévő taxik. Megkérdeztük a Molt és az OMV-t, hogy az elmúlt hetekben milyen szabályok alapján menedzselték a fizetést a kasszáknál, a kezdeti, nem teljesen egyértelmű napok után.
Az OMV válasza szerint a lízingcég tulajdonában lévő jármű a megfelelő üzemanyagtípusokkal hatósági áron tankolható, amennyiben annak üzembentartója a forgalmi szerint magánszemély. Az egyéni vállalkozók esetében az OMV álláspontja az, ha a forgalmi "C.1" rovatában feltüntetik az egyéni vállalkozói minőséget, úgy nem magánszemélyről (természetes személyről) van szó, azaz nem jár neki a kedvezményes, hatósági ár. Ez a gyakorlatban például azt jelenti, ha a forgalmiban "XY e.v." szerepel, akkor piaci áron kaphat üzemanyagot.
Az OMV-s válasszal összhangban, leegyszerűsítve a Molnál is a forgalmi C.1-es szektora a kulcskérdés. "Amennyiben a forgalmiban személynév szerepel a C.1 pontban, és magánszemélyként is fizet, abban az esetben hatósági árra jogosult" - közölte a társaság. Amennyiben a forgalmiban magánszemély van feltüntetve a C.1 pontban, és a számlát is ugyanazon magánszemély nevére kérik, abban az esetben hatósági árat alkalmazunk. Amennyiben a számlát bármilyen cég nevére kérik, akkor viszont piaci árat kérnek a Mol-kutakon.
Arra is rákérdeztünk, hogy a Mol és az OMV milyen gyakorlatot követ abban az esetben, ha egy autós az adott kúton a jogszabályok téves értelmezése miatt esetleg piaci áron tankolt, de jogosult lett volna az olcsóbb üzemanyagra, milyen lehetősége van a különbözet visszaszerzésére. Utóbbi cég közölte: az érintettek reklamáció esetén az info.hungary@omv.com e-mail címen nyújthatják be panaszukat 24 órán belül, csatolva minden dokumentációt, ami a tankoláshoz és számlakészítéshez kötődik. A Molnál pedig a következő a gyakorlat: ha tévedés történt, akkor az ügyfélszolgálaton kell jelezni a problémát, és jogos igény esetén a társaság visszaadja a különbözetet.
A cikk elején említett taxis kérdésére pedig a válasz az, hogy a taxik hatósági áron tankolhatnak mindkét cég kútjain. A Mol jelezte, ha taxi-engedélyszám szerepel a forgalmiban, akkor hatósági árat fizet.