Durván megadóztatja a szupersportkocsikat Kanada

2022.09.14. 10:18

Újfajta luxusadót vezettek be Kanadában, amely tovább drágítja a szupersportkocsikat is. A szeptember 1-jén életbe lépett közteher a 2018 után gyártott, és több mint 100 ezer dollárba kerülő járműveket érinti. A negyven férőhelyesnél nagyobb hajók és repülőgépek esetében viszont 250 ezer dollár az értékhatár.

10

Az adónem kapcsán megjegyzendő az is, hogy az a haszongépjárművekre, a lakóautókra és a 3856 kilogrammnál nehezebb közlekedési eszközökre nem vonatkozik. Hatálya alól a motorkerékpárok és a szabadidős járművek (például motoros szánok) szintén mentesülnek. Az adó megfizetése a gyártók vagy az importőrök, forgalmazók kötelessége, de ne legyenek illúzióink, az összeget minden bizonnyal a vevőkre hárítják majd.

De mégis mit jelentene ez, mennyi pénzről is van szó? Az adó mértéke a jármű árától függ, és két módszer szerint számítják ki. Az egyik során a teljes ár 10 százalékát veszik alapul, míg a második esetben az árból levonnak 100 ezer dollárt, majd a kapott összeg 20 százalékát veszik alapul. A két eredmény közül pedig az alacsonyabbat alkalmazzák a luxusadó mértékeként.

Vegyünk alapul egy 110 ezer dolláros (durván 43 millió forintos) autót. A teljes érték 10 százaléka összesen 11 ezer dollárt (4,3 millió forintot) jelentene, míg az ár és a 100 ezer dolláros küszöb közötti különbségnek a 20 százaléka mindössze 2000 dollárt (780 ezer forintot) tenne ki. (Az első eset a 200 ezer dollárt meghaladó járművek esetében válik kedvezővé.) Az adónem ellen amúgy kanadai iparági csoportok már szót emeltek, mivel szerintük a luxusadó akár 2,8 millió dolláros árbevétel-kiesést is okozhat a következő öt évben az érintett cégek és az autóipar számára.