Nagyon hosszú utat járt be az az autó, amit Mercedes C63-nak hívunk. A 2008-ban bemutatott eredeti változat még 6,2 literes V8-as motort kapott, amiből 451 lóerő jött ki, néhány köztes lépcső után pedig most itt van a Mercedes-AMG C63 S E-Performance, ami 680 lóerős teljesítményét egy kétliteres, négyhengeres belső égésű motorból és egy villanymotorból adja le, amelyek együtt egy plug-in hibrid rendszerhez tartoznak.
Levágtak tehát négy hengert a V8-asból, az új motor pedig az egyébként remek vezetési élményt nyújtó A45 AMG S-ek felől jön, még a lökettérfogat is azonos, motorkód-szakértőknek elég annyit mondani, hogy a 2019 óta létező M139-es dolgozik ebben is. Ha nem volt még elég a döbbenetes értékekből, emésztgessük a rendszer nyomatékát is: 1019 Nm, elképesztő.
Ha csak a turbómotor teljesítményét vizsgáljuk, az önmagában 476 lóerőnek megfelelő 350 kW, tehát ez a világ legerősebb sorozatgyártású, utcai négyhengeres motorja. A turbó egy villanyturbó, tehát a kipufogó turbina- és kompresszorkereke között egy villanymotor azonnali felpörgeti a feltöltőt, ha a sofőr nyom egy padlót.
Ilyenkor a hátsó és első tengelyeket egyaránt hajtani képes villanymotor is belép a játékba, 6,1 kWh kapacitású akkumulátorral működik a 400 voltos elektromos rendszer, ami 204 lóerővel segíti a haladást, és ily módon a belső égésű motor nélkül is tudja az összes kerekén hajtani. Az összkerékhajtás egy új dolog a C63-ak életében, viszont okos vezérléssel és hátsó sperrdiffivel továbbra is megmarad a driftelés lehetősége, ahogy azt a bemutatón is erősen hangsúlyozták.
Az összkerékhajtás mellé kormányzott hátsó tengely is tartozik, 2,5 fokot tud fordítani 100 km/h alatt az autó, ezzel kisebb fordulókör, és kanyargós úton pontosabb kezelhetőség érhető el a gyártó szerint, ha gyorsabban megyünk, akkor 0,7 fokkal tudja segíteni az egyenes vonalú stabilitást. Érdekesség: a technikáról nem töltött fel képeket hivatalos sajtóoldalára a Mercedes, pedig lenne mit megmagyarázni ezen a bonyolult hajtásláncon.
Ahogy azt Jochen Hermann, az AMG műszaki igazgatója elmondta: bár elvileg nagyjából 13 kilométert tud menni csak villannyal is az autó, ezúttal nem a hatékonyságra, hanem a teljesítményre összpontosítottak, magyarul nem a bébifókákat fogjuk vele megmenteni, amikor ráállunk a villanytöltőre. 3,3 másodperces 0-100-as gyorsulást és 280 km/h körüli végsebességet tud, amikor minden erejét bedobja, a belső égésű motorhoz tartozó váltó egy kilencsebességes, többkuplungos automata, nedves kuplunggal, de a villanymotorban is van egy kétfokozatú sebességváltó, hogy nagy sebességnél is tudjon segíteni a hajtásba.
A C63 S E-Performance már első ránézésre is más, mint a többi C osztály. Majdnem 8 centit szélesítettek az első nyomtávján, az első lökhárító óriási légbeömlői fölött lehetetlen elsiklani, de néhány centivel hosszabb, és pár milliméterrel még a tengelytávja is nagyobb, mint a sztenderd C osztályoké. Feltűnik még a Panamerica stílusú hűtőrács, a duplán domborított motorháztető és az első sárvédőkre elhelyezett kopoltyú is, ha esetleg a különféle toldatokból és az akár 20 colos felniből nem lenne világos, hogy komoly technikával állunk szemben.
Belül is meglesz a hangulat, az infotainment rendszer méri a köridőket, a kormányon lévő gombbal aktiválhatók a motor, az adaptív lengéscsillapító és a kipufogó legdurvább beállításai, az AMG sportülések pedig minden bizonnyal kemény tartást biztosítanak, a beltér látványát pedig nagyrészt karbon és króm uralja. A kipufogó hangját befelé a hangszórók is továbbítják majd, állítólag ez nem egy szintetikus megoldás, hanem a kipufogó valós orgánumát erősítik majd fel, és egy nyomásmérővel kontrollálják is, hogy biztosan azt halljuk odabent, amit a kipufogó énekel.
Az AMG kompozit féknyereg elöl hatdugattyús, fix pozícióval a csonkállványon, hogy jobb reakcióidőt és erősebb fékerőt tudjon, de a hagyományos fékrendszer mellett a villanymotor is gyorsan, akár 150 kW teljesítménnyel képes visszatermelni, állítólag akár egypedálos vezetési mód is elérhető lesz benne. A tengernyi technika mellett igyekeztek figyelni a tömeg alacsonyan tartására is, a 2 tonna körüli tömeg állítólag megmaradt az új generációra is, ennek még akkor is örülnünk kell, ha cserébe egy jóval kisebb motorblokkot kell elfogadnunk az autó elejében.
A Mercedes-AMG C63 S E-Performance állítólag jövőre már elérhető lesz, az amerikai szállítások a 2024-es modellévben, tehát jövő év őszétől várhatók, a hivatalos árakra addig is várnunk kell. A tippelések már megindultak, az amerikai piacon 35 millió forintos alapárat várnak, mi a jelenleg elérhető Mercedes-kínálatból csak a mild hibrid, C43 4Matic változathoz tudunk hasonlítani, ami jelenleg nagyjából 30 millióról indul – annál biztosan jóval drágább lesz, de elérhetővé teszik sima szedán és kombi kivitelben is.