Ez a teherautó robbant fel a kercsi hídon?
A hivatalos nevén Krími híd 18,1 kilométeres hosszúságával Európa leghosszabb hídja. A Kercsi-szoroson átívelő hídrendszer a 2014-ben Oroszország által annektált Krím-félszigeten található Kercs városát köti össze a krasznodari határövezettel. A híd négysávos autóúttal és egy kétvágányos vasúti híddal bonyolítja le az átmenő forgalmat. Többször is bekerült a hírekbe, ugyanis Putyin számára szimbolikus jelentőségű volt, ezért felépítésének minden mozzanatát maga az orosz államfő vezette, így nem csoda, hogy rekordidő, mindössze három év (2015-2018) alatt készült el.
Putyin azonban nemcsak a híd felépítést vezette, hanem az első azon átdübörgő Kamazt is. Az orosz államfő többször is hangsúlyozta, hogy élete egyik legnagyobb művének tekinti e híd megépítését. Most ezt a művet felrobbantották. A robbantásnak három áldozata van, egy ember eltűnt, heten pedig megsérültek. Megrongálódott 1300 méternyi vasúti pálya. A híd szerkezetében pedig 240 millió dolláros kár keletkezett. A robbantást az Ukrán Titkosszolgálat (SZBU) vállalta magára.
Az elmúlt hónapokban az ukrán hadvezetés és Zelenszkij elnök is többször elmondta, hogy az ukrán hadsereg egyik fontos célja a híd lerombolása. A kercsi híd felrobbantásának azonban nemcsak szimbolikus jelentősége van, hanem hadászati is. Ugyanis itt volt az egyetlen fekete-tengeri vasúti átkelő, amelyen keresztül a teljes déli frontot ellátta az orosz hadsereg. Ezért létfontosságú az orosz hadsereg számára, hogy a hidat minél előbb újra járhatóvá tegyék. Az ukrán hadseregnek pedig az a fontos, hogy minél tovább romokban álljon a híd.
Az Orosz Nemzeti Terrorizmus Elleni Bizottság szerint terrorakció történt, amelyet Ukrajna hajtott végre. Az alaposan megszervezett támadást egy öngyilkos merénylő hajtotta végre egy amerikai gyártású, orosz rendszámú, 2016-os International Prostar kamionnal, amelybe legalább öt tonna robbanóanyagot rejtettek. Ennek a verziónak ellentmond, hogy egy videó tanúsága szerint ezt a kamiont az orosz rendőrség átvizsgálta, majd az ellenőrzést követően a járművet felengedték a hídra.
Videó a jármű ellenőrzéséről:
Ráadásul a hídra hajtó teherautóknak egy röntgen- és más, például robbanóanyag-detektorkapukon is át kell hajtaniuk. Így nehezen elképzelhető, hogy a hatóságok nem vették észre az öt tonna robbanóanyaggal megpakolt teherautót. Ahogy szintén az orosz verziót ássa alá az, miszerint a robbanás pillanatában készült felvételeken úgy látszik, mintha a hídtest alatt robbant volna fel valami. Ez a valószínűbb forgatókönyv, hiszen három hídtest is a Fekete-tengerbe zuhant.
Videó készült a robbanás pillanatáról is. Ezen inkább úgy tűnik hogy nem a hídon lévő úttestről, hanem lentről és jobbról érkezik a lángcsóva, ami azonnal elsodorja a kamiont:
Feltételezhető, hogy valóban Ukrajna áll a híd elleni merénylet mögött, azonban bizonyára nem a kamion robbant fel rajta, már csak azért sem, mert az ukránokra nem jellemző az öngyilkos merénylet. Sokkal valószínűbb, hogy egy drónhajó vagy pedig valamilyen nagy pontosságú, nagy robbanótöltettel rendelkező rakétarendszer (ATACMS vagy HRIM-2) döntötte romba a hidat.
Mégis, miért mondják az oroszok, hogy egy kamionnal robbantottak? Valószínűleg azért, mert a hídnak, egy régebbi Pravda-cikk szerint, nagyon komoly védelmi rendszere van, amely kizár mindenféle katonai támadást. Tehát nem szeretné az orosz állam, ha az állampolgárokban az a kép alakulna ki, amely szerint az orosz hadsereg nem tudja őket és az infrastruktúrát megvédeni az ukrán támadások ellen. Ezért inkább az orosz hatóságokra szintén nem túl jó fényt vető, de könnyebben lenyelhető verziót erőltetik. Úgy tűnik, hogy a robbanásért felelősöket máris megtalálta Putyin elnök, ugyanis a hírek szerint ma reggel óta 150 FSZB (orosz titkosszolgálat) tisztet tartóztattak le a hatóságok országszerte.