Körülbelül 80 százalékkal tisztább üzemet tudnak elérni találmányukkal az ausztrál kutatók, akik azt remélik, hogy a következő egy évben akár már gyártásba is kerülhet a fejlesztés: a hidrogén-dízel hibrid.
Nem új elképzelés az, hogy meglévő benzinüzemű motort hidrogénhajtásúvá alakítsanak át, eddig azonban sem költséghatékonysági, sem biztonsági szempontból nem érte volna meg a művelet. Az üzemanyagcellás motorok elve és gyakorlata ugyancsak jó ideje ismert már, az Új-Dél Wales-i egyetem kutatói azonban most egy egészen új tervvel álltak elő, az ezek alapján épült motor sorozatgyártása akár már jövőre elkezdődhet.
- Bebizonyítottuk, hogy a meglévő dízelmotorokat át tudjuk alakítani olyan tisztább motorokká, amelyek hidrogént használnak üzemanyagként - mondta Shawn Kook professzor az egyetem gépészmérnöki és gyártómérnöki karáról a Newcastle Herald című lapnak. - Sokkal gyorsabb, ha képesek vagyunk a már forgalomban lévő dízelmotorok utólagos átalakítására, mintha megvárnánk a teljesen új üzemanyagcellás rendszerek kifejlesztését, amelyekre lehet, hogy még egy évtizedet is várni kell, mire a széles tömegek számára is elérhetőek lesznek a kereskedelmi forgalomban.
Az ausztrál szakemberek módszerének lényege, hogy a dízelmotorba külön fecskendezik be a hidrogént a gázolaj mellé, így mintegy rétegezik a két üzemanyagot. A tapasztalatok szerint ezzel a módszerrel körülbelül 80-85 százalékkal sikerült visszaszorítani a károsanyag-kibocsátást a hagyományos dízelmotorokhoz képest. A fejlesztők állítják, hogy a rendszer bármilyen már meglévő dízelmotorra felszerelhető. Elsősorban ipari- és munkagépek számára javasolják a megoldást olyan telephelyeken, ahol könnyebben elérhető a hidrogén-utánpótlás.