Ennél menőbb Golfot úgysem láttál
1993-ban épült az A59 prototípus, melyet élesben sosem vetettek be. Azóta viszont teljesen restaurálta a Volkswagen, hogy aztán néha, egy-egy fesztivál erejéig mégis tüsszöghessen az a turbó.
Dübörög Las Vegasban a SEMA, vagyis a Specialty Equipment Market Association éves bulija, ahol természetesen a Volkswagen is képviselteti magát. Mi több, egy új kategóriában, az "év elektromos autója" versenyben is a VW nyert, egy enyhén pimpelt ID.4-gyel. Gratulálunk hozzá, ám én ennek tudatában is sokkal fontosabbnak tartom, hogy előkapták a raktárból az A59 prototípust is.
A harmadik generációs Golfból az egykor cadolzburgi székhelyű Schmidt Motorsport (SMS) faragott rendes versenyautót, hogy aztán az 1994-es évadban visszatérhessen a Volkswagen Motorsport az A-csoportos rallybajnokságba. Jó ötlet volt, ám végül csupán két tesztpéldány készülhetett el a világ legmenőbb motorháztetejével, melyek közül egyedül ez lett működőképes.
Hogyan lesz egy mezei kétajtós hármas Golfból A59 Rallye? Nos, a fejlesztési programot a Volkswagen R&D csapata indította 1992-ben, mivel kíváncsiak voltak, lehetne-e sorozatgyártani az elektromosan vezérelt összekerékhajtás-rendszerüket.
Ez a koncepció fejlődött aztán versenyautó-tanulmánnyá, szélesítésekkel, karbon és kevlár elemekkel, hátsó szárnnyal, bukócsővel, digitális műszerekkel, és persze a kötelező automata tűzoltó rendszerrel.
A húzott kétliteres négyhengeres motor 275 lóerőt ad le és 270 km/h végsebességet ígér, miközben a 16-colos kerek mögött a digitálisan vezérelt összkerékhajtás középen hidraulikus, hátul pedig mechanikus differenciálzárat használ.
Az A59 normál esetben a Volkswagen wolfsburgi múzeumában lakik. Egy régi ezüst Golfot érdemes keresni, WOB GA 59 rendszámmal. Nagyon penge gép.