Az elektromos Volvo EX90 hétüléses, akár 600 is kilométert megy, és mindenkire vigyáz
Hét éve a második generációs Volvo XC90 volt a márka jövőjének záloga, hiszen a Ford kilépése után már a Volvo saját platformjára épült, Amerikát célozta, és bizonyította, milyen jól megy a svédeknek a Geely szárnyai alatt. Most pedig itt az utód, és az EX90 a Volvo első nagy volumenben eladott elektromos autója lehet, mielőtt eljön 2030, és az egész kínálat villanyra vált.
Ez a nap is eljött. A sportosabbnak szánt Polestar 3 után itt az anyacég nehézbombázója, a családok barátja, az elektromos EX90 hét üléssel, a Volvo összes biztonsági kütyüjével, a mindig kellemes skandináv beltérrel, és persze a 111 kWh kapacitású akkumulátorral, ami felszereltségtől függően akár 600 km néma suhanást is ígér.
A dinamikus lopakodást két állandómágneses motorral segítik, melyek összteljesítménye alapból 408 lóerő és 909 Nm nyomaték, vagy a leggyorsabb verzióban 517 lóerő. A 2.8 tonnás SUV-ról a Volvo azt is elárulta, hogy az EX90 durván 15 százalékban újrahasznosított acélt, 25 százalékban újrahasznosított alumíniumot, illetve 47 kilónyi újrahasznosított műanyagot és szövetet használ, ami az összes felhasznált műanyagok 15 százaléka.
Bár a sziluett minden XC90 rajongónak ismerős lehet, a Volvo új lámpákat rajzolt legnagyobb SUV-jára, és az első LED egységek szekvenciája már megérte az egész fejlesztést. Ezen kívül feltűnhet még a lidar rendszer, illetve a további kamerák és radarok miatt szükséges kitüremkedés a szélvédő tetején, ám összességében még így is tiszták az EX90 felületei. Elöl pedig jár hozzá az extra tárolóhely, hiszen egy északon kitalált termékről van szó, ami készen áll a kalandokra.
A gyártó legendásan kényelmes, szakemberek bevonásával tervezett ülései valószínűleg 2023-ban is tudni fogják, mi kell a gerincünknek, a középre helyezett, most épp 14.5-colos óriásképernyő sem ment sehova a következő generációs svéd beltérben, a szoftveres és hardveres biztonsági csomag pedig pont annyira összetett, amennyire a Volvo 2023-as zászlóshajójától elvárhatjuk.
A Volvo EX90 mindenkit óvó, és persze közben szórakoztató agya az Nvidia AI Xavier and Orin applikációit használja a Qualcomm Snapdragon Cockpit platformján futtatva, kiegészítve a Volvo saját fejlesztésű szoftverével, valamint az alap Google csomaggal, hiszen a Volvo termékei a Google szolgáltatásait használják, az Apple Carplayt meghagyva elérhető B-tervnek.
Alap 5G támogatás és felhős frissítések, miközben a vizuális elemek kimaxolásához konkrétan az Epic Games Unreal Engine 3D motorját alkalmazza az EX90. A head-up display tehát valószínűleg elég látványos lesz. A többi ingert a Volvókban már megszokott Bowers & Wilkins új Dolby Atmos hangzása generálja, immár a fejtámlákba integrált hangszórokkal is. A telefonos kulcs alap, már csak a személyes beállítások miatt is. Most pedig pár vicces kép:
Igen, a Volvo szerint ez mind releváns információ. Mondjuk a robbantott rajz tényleg az.
Ami viszont mindenkinek fontos lehet, hogy a már eddig is elérhető 360-as digitális őrszem, a lidar és Pilot Assist vezetéstámogató rendszer mellett a beltér szenzorai is minden korábbinál szofisztikáltabbak, így hamarabb felismerik a vezető esetleges fáradtságát, elalvás esetén pedig az EX90 képes arra is, hogy átvegye a kormányt, majd biztonságosan lelassítson, parkoljon, és segítséget hívjon. Ennél többet autó nem tehet a benne ülő akár hét személy épségéért.