2022. december 19-én, este 20:45-kor a 4-es és 6-os villamosok Boráros téri megállójában álló villamosba belefutott a mögötte érkező, utasokat nem szállító járat. A ráfutásos balesetnek több könnyű és egy súlyos sérültje lett - utóbbi az érkező szerelvény vezetője. A BKV kommunikációja szerint a baleset a 2026-os pályaszámú villamos vezetőjének rosszulléte miatt következhetett be. Elkerülhető lett volna? Meglehet.
Az élet csavaros szervezőkészségére vall, hogy a BKV-nál pont novemberben futtatták meg a hírt, hogy a Siemens Mobilityvel közösen olyan vezetéstámogató rendszert tesztelnek, ami szerepet játszhatott volna abban, hogy a tizenkilencedikei baleset ne következzen be.
Az STA - azaz Siemens Tram Assistant - vezetéstámogató rendszer a járműre telepített szenzorok segítségével a környezetet térképezi fel és képes arra, hogy felismerje a tipikus veszélyhelyzeteket. Ilyen jellemző vészhelyzet a ráfutás, amibe nem csak a másik villamossal való ütközés, hanem a pályán álló valamilyen jármű, vagy akár egy gyalogos is bele tartozik.
Tehát ilyen esetben az STA érzékelné a pályán tartózkodó akadályt, összevetné a haladó villamos sebességével, majd fény- és hangjelzés segítségével figyelmeztetné a vezetőt, ha nem érkezik időben reakció, akkor pedig önállóan megkezdené a szerelvény lassítását.
Csakhogy az STA vezetéstámogató rendszer egyelőre tesztüzemben szolgál, és nem is mindegyik Combino-villamoson. Ez azt jelenti, hogy ha a 2026-os villamoson volt is ilyen rendszer, akkor az egyelőre csendes üzemben, tehát visszajelzés nélkül működött (ami egy rosszullét esetében egyáltalán nem biztos, hogy segített volna) és a fékrendszer működtetésébe még nem avatkozott be. Egészen egyszerűen azért, mert még abban a szakaszban tart a fejlesztés, amikor adatokat gyűjtenek, ellenőrzik a rendszer valódi környezetben való működését és finomítják a reakciókat.
Forrás: BKK