2012 óta nem kapható nálunk bolygódugattyús, vagy közkeletű nevén Wankel-motoros Mazda, de most visszatér a kínálatba. Csak nem pont úgy, mint eddig. A gyártó az új MX-30-cal hozza vissza a köztudatba. Talán amiatt, amit korábban Bolla Gyuri is megfogalmazott a tisztán elektromos modell tesztjében, hogy egy Budapest - Szeged útvonalra csak komoly megfontolás után, nagyon spórolós vezetéssel vállalkozik az ember, azaz kevés a hatótáv.
A crossoverbe - teljes nevén MX-30 e-Skyactiv R-EV - beépített 830 köbcentis benzines motor 75 lóerős teljesítményt ad le 4700-as fordulatszámon, de a hajtásban csak közvetetten vesz részt. Nem az a feladata, hogy növelje 167 lóerős, elektromos meghajtású autó leadható teljesítményét, hanem, hogy kvázi aggregátorként táplálja a hajtásláncot. Ezt a műfajt hatótávnövelt elektromos autónak hívjuk, a Mazda mégis következetesen plug-in hibridként hivatkozza.
Annyira, hogy egészen egyszerűen nincs mechanikai kapcsolat a bolygódugattyús motor és a hajtott kerekek között. A benzinmotor egy hátsó tengely fölé beépített, 50 literes tartályból csipegeti az üzemanyagot. A belsőégésű rásegítéssel együtt az autó hatótávja közel 600 kilométerre nő. De nincs nyereség veszteség nélkül, a tisztán elektromos változat hozzávetőlegesen 150 kilométeres hatótávja WLTP szerinti 85 kilométerre mérséklődik. Így, összesítve a Mazda száz kilométerenként 1 literes fogyasztást ad meg, ami a villanyhajtással együtt elég kedvező CO2 kibocsátási adatot (21g/km) jelent.