5 millió egy kulcsért? A Bugatti fenntartási költségei nem viccelnek

2023.01.15. 06:36

A Bugatti Chiron pályafutása végéhez ért, miután elkészült az ötszázadik darab, ami a Profilée nevet kapta és mindössze egy darab készül belőle. A 2016-ban bemutatott Chiron alapára se volt visszafogott, de a különkiadások és a műszaki alapjait felhasználó más modellek még erre is rá tudtak ígérni.

Forrás: The Hamilton Collection
Forrás: The Hamilton Collection

A többmillió eurós szupersportautók esetén nem meglepő, ha a fenntartási költségeik is magasak, de néhány összeg azért még így is megdöbbentő lehet. Most a The Hamilton Collection Youtube csatornájára került fel egy videó, amiben részletezik, milyen költségekkel jár, ha valaki Chiront tart.

Ahogy minden autóhoz, úgy egy Bugattihoz is jár garancia, méghozzá nem is kevés: a Chironra négy évet vállal a gyártó. A videóban szereplő autó esetében ez az időszak pont most ért a végéhez, amit egy átfogó szervizelés zárt. Ez 34 ezer dolláros, azaz körülbelül 12,6 millió forintos költség, amit a tulajnak nem kell kifizetnie, ugyanis olyan garanciát vásárolt az autójához, ami mindenre kiterjed. A minden évben esedékes szerviz 11 500 dollár, azaz körülbelül 4,3 millió forint.

Forrás: The Hamilton Collection
Forrás: The Hamilton Collection

A videóban arra is kitérnek, hogy ezek az árak nem is olyan vészesek, mint amennyire lehetnének, ami valahol jogos, ha belegondolunk, hogy a Chiron ára 3 millió dollár, azaz átszámítva bő 1,1 milliárd forint. Ha innen nézzük, végülis igazuk van, hiszen az autó árához viszonyítva tényleg meglehetősen szerény a kötelező szerviz ára.

Hibák is előfordultak: például az egyik hátsó lámpát nem kevesebb, mint ötször kellett cserélni, darabonként bő 3,5 millió forintért, amit ha összeszámolunk, egy elég meredek, több mint 18 millió forintos összeget kapunk. Az egyik legmeredekebb költséget egy kulcs termelte ki: elhagyták a végsebesség elérésének lehetőségét aktiváló speciális kulcsot, amit pótolni kellett. Ez a kulcs önmagában 13 500 dolláros tétel, ami több, mint 5 millió forintnak felel meg.

Forrás: The Hamilton Collection
Forrás: The Hamilton Collection

Egy szett gumiért egyébként 8500 dollárt, vagyis bő 3 milliót kérnek, és 5 évente ajánlják a cseréjüket. A fékek cseréje már húzósabb: az összes tárcsa és betét cseréje nem kevesebb, mint 47 ezer dolláros, azaz bő 17 millió forintos költség. Ha azonban bekövetkezik egy tényleg nagy gond, és motort kell cserélni, akkor annak az ára is rettenetes. Az 1500 lóerős, W16-os motort 856 ezer dollárért, vagyis közel 320 millió forintért cserélik ki.

Forrás: The Hamilton Collection
Forrás: The Hamilton Collection

Ami viszont gáznak hangzik, hogy ezekért az összegekért a szervizek nem minden esetben állnak a helyzet magaslatán. Például a chicagói szerviz sokszor elérhetetlen, illetve olyan is volt, amikor a pollenszűrő cseréje után az utastérben büdös lett. Ez igen szomorúan és kiábrándítóan hangzik, mivel nem csak a szolgáltatás ára prémium, hanem a termék is, amivel kapcsolatban az ügyfél igénybe veszi, így jogosan várhatna el érte némi pluszt.

A bátor, pinkben és krómban pompázó Chiron gazdája egyébként Steve Hamilton, aki azt mondta, hogy miután lejár a négy éves garancia, valószínűleg felpattint egy, a gyárinál sokkal durvább kipufogórendszert. Valószínűleg a színösszeállítás nem elég feltűnő, ezért utána kell menni még egy kicsit hanggal.

Forrás: The Hamilton Collection