Ahogy azt korábban megírtuk, Európában reneszánszukat élik a trolibuszvonal-építések és járműbeszerzések. Olyan nagy lett a kereslet az elmúlt években a trolik iránt, hogy egy-egy megrendelőnek hosszú éveket kell várnia, mire hozzájut az új járműveihez.
Nagyon úgy néz ki jelenleg, hogy a nagy járműgyártók, mint például a Mercedes-Benz is rossz irányba indultak el, amikor az akkumulátoros buszok fejlesztésébe kezdtek. Két nagy probléma tört felszínre ezekkel a buszokkal kapcsolatban: egyrészt egyáltalán nem hozzák a gyártó által ígért hatótávot, így több olyan típus is van, ami nem tud ledolgozni egy napot egy feltöltéssel. A másik gond, hogy ezek a buszok az akkupakkok miatt borzasztó nehezek, vagyis kevesebb utast szállíthatnak, mint a dízelek, emellett az úthálózatot is jobban rongálják.
A nagy elektrifikáció közepette a legtöbb döntéshozó és a buszgyártók nagy része is teljesen elfelejtette a trolikat, pedig abszolút kézenfekvő megoldás lenne a környezetbarát közösségi közlekedés kialakításához. A korszerű trolikhoz már nem kell mindenhová felsővezeték, ugyanis a bennük lévő akkupakkal önjárásra is képesek, így néhány kilométert felsővezeték nélkül is megtudnak tenni. Amikor a jármű újra olyan szakaszhoz ér, ahol van kiépítve vezeték, akkor onnan veszi az áramot, közben az akkumulátorait is feltölti. Az elmúlt időszakban egyébként több európai nagyvárosban is - többek között Prágában és Berlinben - úgy döntöttek, hogy trolibuszvonalakat építenek és ezekkel a járművekkel váltják majd ki a dízel buszokat.
Budapest ebből a szempontból kiváló helyzetben van, ugyanis több trolivonala is van, és az elmúlt évek járműbeszerzéseinek köszönhetően sok korszerű járművel gyarapodott a fővárosi flotta. Úgy tűnik, hogy a BKK-nál komolyan gondolják a trolibuszos fejlesztéseket, ennek eredményeként, kísérleti célból egy Solaris Trollino 12 trolibusz ment fel ma délelőtt a Budai Várba.
Azt egyelőre nem tudni pontosan, hogy mi célja a kísérletnek. Ha tippelnünk kellene, azt mondanánk, hogy Budára is trolibuszvonalakat tervez a BKK, ugyanis már egy ideje tervben van, hogy ezt a területet is lefednék trolibuszokkal, de az is elképzelhető, hogy a borzasztó állapotú elektromos Modulo midibuszokat szeretnék kiváltani velük. Bárhogy is lesz, jól mutat a Ferrari-piros troli a Várban.
Fotó: Stahl Csaba