Támadnak a kátyúk

2023.02.14. 12:59

Rengeteg futóműgyalázó kátyú keletkezett az utakon. Alapesetben a közútkezelővel lehet egyezkedni a kárrendezés érdekében, de a biztosítóknak van rá megoldásuk.  A dokumentáció kulcskérdés minden esetben.

IMG 9245 resize

 A télies időjárás, a jegesedés és a nagy napi hőingadozás hatására az elmúlt két hét során rengeteg kátyú keletkezett az utakon, akár százezres nagyságrendben fordulhatnak elő kockázatos úthibák az ország útjain. A legtöbb kátyúkár defekt, ám ezek egy részében a felnit is javítani kell. Gyakran előfordul azonban olyan eset is, hogy sérül a futómű is, sőt, szélsőséges esetben személyi sérüléses baleset is lehet a kátyúba futás következménye, ami már milliós nagyságrendű kártérítéssel is járhat. Kátyúbiztosítás híján az autósoknak az illetékes útkezelőnél kell bejelenteniük a kárt - közölte a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége. 

Lakott területen kívül a Magyar Közút Nonprofit Zrt, míg lakott területen belül ilyen ügyekben az adott önkormányzat megfelelő szerve, illetve Budapest fő- és tömegközlekedési útjain a Budapest Közút Zrt. az illetékes. Az elbírálás során ezek az útkezelők általában a nem megfelelően dokumentált kártérítési igényeket utasítják el, de esélytelenül próbálkoznak azok is, akik úthibára figyelmeztető jelzőtáblával ellátott útszakaszon szenvednek ilyen balesetet.

Az elmúlt évek tapasztalatai szerint a pórult járt autósok az esetek jelentős részében nem tudják érvényesíteni kárigényeiket. Ilyen esetekben jön jól a kátyúbiztosítás az FBAMSZ szerint,  A kátyúbiztosítást már évi 3 ezer forintos díj fejében a kötelező vagy a casco mellé lehet kiegészítésként igényelni, de egyes biztosítók azonban önálló biztosításként is elérhető. A kátyúbiztosítással rendelkező autósoknak nem az útkezelőnél kell intézkedniük, hanem közvetlenül a biztosítónak kell jelenteniük a kárt, ezzel nagyobb az esélye a sikeres kárrendezésnek. Vannak olyan kátyúbiztosítások, amelyek akkor is fedezetet nyújtanak a kárra, ha olyan szakaszon történt a rongálódott meg az autó, ahol tábla figyelmeztet az úthibákra. 

A biztosítók a kátyúbiztostásnál általában nem számítanak fel önrészt, ami azért is fontos, mert egy átlagos kátyúkár összege még ma is belefér 100 ezer forintba, ami miatt a leggyakrabban 100 ezer forintos minimális önrésszel megkötött casco biztosítások ilyen esetekben nem jelentenek megoldást.

Papp Lajos, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke közölte: „A megfelelő dokumentációra kátyúbiztosítás esetében is szükség van. Fontos, hogy az autós maradjon a helyszínen, mert tanúkat vagy hatósági jegyzőkönyvet csak így tud szerezni. Autópályán lehetőség szerint a legközelebbi biztonságos helyszínen kell megvárni az útellenőrt. Célszerű minél több fényképet készíteni a kátyúról és a sérülésről, ügyelve arra is, hogy a helyszín ezek alapján jól beazonosítható legyen. A fényképek mellett érdemes az esetleges tanúk elérhetőségét is megszerezni, a kártérítés folyósításáig pedig meg kell őrizni a sérült alkatrészeket is."