Döntött az EU: 2035-től nem lehet belső égésű autót forgalmazni
340 igen, 279 nem és 21 tartózkodás mellett megszavazta az Európai Parlament a személyautók és a kishaszongépjárművek 2035-re elérendő károsanyag-kibocsátási értékhatárait. Ami zéró. Azt már régóta lehet tudni, hogy az EU célkitűzése szerint 2035-től nem lehessen az Európai Unió területén belsőégésű motorral hajtott személygépjárművet és kisteherautót értékesíteni. Az erről szóló hivatalos tervezetet októberben mutatták be, most pedig el is fogadták azt.
Ennek része, hogy 2030-ra már a 2021-es kibocsátási értékekhez képest 45 százalékkal (kishaszongépjárművek esetében 50 százalékkal) kell csökkenteni a járművek emissziós értékét.
Fontos lépés, hogy a Bizottság 2025-ig bezárólag kidolgoz egy olyan hivatalos vizsgálati módszertant, ami a járművek szén-dioxid kibocsátását teljes életciklusra vetítve értékeli. Tehát a gyártás kezdetétől fogva az utolsó kibocsátott molekuláig bezárólag.
Ez azért különösen fontos, mert a Nemzetközi Energiaügynökség egy 2019-es tanulmányában is rámutatott arra, hogy amikor egy elektromos autót és egy belsőégésű motorral hajtott járművet teljes élettartamában vizsgálunk, könnyen kiderül, a tisztának látott villanytechnológia előnye közel sem olyan nagy az üvegházhatású gázok kibocsátott mennyiségét mérve, mint ahogy az a köztudatban él. Annyira nem, hogy a gyártási szennyezés olyan magas lehet egy fosszilis energiahordozókra erősen támaszkodó országban (hagyományosan ilyen például Kína, de ide sorolhatjuk akár Németországot is), hogy az előny akár el is párologhat.