Jókora vasútfejlesztési botrány rázta meg Spanyolországot, amelyben közvetve, vétlen szereplőként érintett a Magyarországon a villamosairól ismert CAF. A megoldás borzasztóan egyszerű.
A spanyol kormány elköltött 258 millió eurót (közel 98 milliárd forint) olyan vasúti szerelvények fejlesztésére, amelyek nem férnek be az ország vasúthálózatán található alagutakba – adta hírül az Euronews. Az ügyet az El Comercio című lap szellőztette meg az év elején.
A történet még 2020-ban kezdődött, amikor a Renfe, a spanyol nemzeti személyszállítási vasúttársaság 31 elővárosi szerelvényt rendelt a villamosairól Magyarországon is ismert CAF-tól, ugyanis a cég le akarja cserélni az Asztúria és Kantábria autonóm tartományok között közlekedő elöregedett szerelvényeket. Az eredeti tervek szerint a cserének 2024-re be is kellett volna fejeződnie. Kiderült, hogy a CAF már 2021 márciusában jelezte, hogy baj lesz a projekttel.
Kantábria elnöke Miguel Ángel Revilla nemrégiben borzalmas kontárkodásnak minősítette a hibát az El Diaro Montanés című regionális sajtóorgánumban, és jelezte, hogy fejek fognak hullani a botrány nyomán. Így is történt: a Renfe vasúti szerelvényekért felelős vezetője és az Adif, a vasúti pályaüzemeltetéséért felelős spanyol vállalat ellenőrzési főnöke kénytelen volt búcsút inteni állásának.
A Renfe, az Adif és a CAF mellett a megrendelésben rész vettek még a vasúti biztonságért felelős állami hivatal, az AESF szakemberei is. Ők sem vették időben észre, hogy valami nem stimmel. Miután a CAF elnyerte a megrendelést a szerelvények gyártására, a Renfe átadta a méretekkel kapcsolatos dokumentációt, amelyet az Adif adatai alapján számoltak ki. A CAF később jelezte, hogy a számok pontatlanok lehetnek.
A 19. században épült hegyvidéki vasútvonalak jó párszor alagutakban futnak, amelyeknek eltérő a keresztmetszetük, ezzel fittyet hánynak a modern standard méreteknek. Raquel Sanchez közlekedési miniszter azt mondta, hogy csak mostanában értesült az ügyről, Xavier Flores infrastruktúrájáért felelős államtitkár szintén azt állítja, hogy csak az elmúlt hónapokban jutott tudomására a dolog. A tervezésre elköltött jelentős összeg ellenére még nem történt jóvátehetetlen hiba, mivel a gyártás még nem kezdődött el.
Csak a tervezőasztalhoz kell visszatérniük a mérnököknek, ám az áttervezés időigényes, így 2026 előtt nem válthatják fel a régi szerelvényeket az újak. A hiba kijavítása valójában egyszerű, mint a szög – talán ezzel kellett volna kezdeni. Lemérik a használatban lévő, régi szerelvényeket, és ehhez igazítják az újak méreteit.
Mielőtt nagyon elkezdünk nevetni a spanyolokon, azt azért ne feledjük, hogy hasonló probléma nálunk is volt régebben.