Visszavonhatják a VW Golfok forgalmi engedélyét
Súlyos következményei lehetnek annak a bírósági döntésnek, amely szerint nem megfelelően működőkipufogógáz-visszavezető rendszerük miatt vissza kellene vonni egyes a VW Golfok forgalmi engedélyét.
Egy németországi bíróság a Deutsche Umwelthilfe (DUH) környezetvédő szervezetnek adott igazat abban a perben, amelyet a civil szervezet a Volkswagen Golfok kipufogógáz-visszavezető rendszerével kapcsolatban indított a német szövetségi gépjármű nyilvántartó hivatal, a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) ellen – írja a Reuters.
Celsius-fokok kontra nitrogén-oxidok
A döntés szerint a rendszert szabályzó szoftver nem megfelelően korlátozza az autók nitrogén-oxid-kibocsátását, így elképzelhető, hogy a KBA-nak vissza kell vonnia az érintett autók forgalmi engedélyét. A környezetvédők úgy vélik, hogy a KBA-nak eleve nem szabadott volna engedélyeznie ezeknek az autóknak a forgalomba hozatalát. A Volkswagen közleménye szerint a következő lépésükről a bírósági döntés tanulmányozása után döntenek.
Az ügy előzménye, hogy a DUH 2017-ben ugyanezzel a kifogással elvesztett egy pert a schleswigi közigazgatási bíróságon, 2022 novemberében azonban megszerezte az Európai Bíróság támogatását a pereskedés folytatásához. A bíróság úgy találta, hogy a környezetvédők joggal próbálhatják meg kivonatni a forgalomból azokat az autókat, amelyeknek szerintük nem megfelelően működik a kipufogógáz-visszavezető rendszere.
Az Európai Bíróság arra a következtetésre jutott, hogy az érintett autók nitrogén-oxid kibocsátását korlátozni hivatott rendszer csak 15 és 33 Celsius-fok között látja el a feladatát – írta korábbi összefoglalójában a Reuters. E hőmérséklet alatt és felett a kipufogógáz-visszavezetést szabályzó szoftver korlátozza a visszavezetést, mert az károsíthatja a motort, és balesetet okozhat. Miután Európában az év jelentős részében 15 fok alatt van a hőmérséklet, az autók sokszor bocsátanak ki az Európában megengedettnél több nitrogén-oxidot. Ez akkor sem elfogadható, ha a motor védelme és a balesetek elkerülése indokolja a rendszer működésének korlátozását – véli az Európai Bíróság. A Volkswagen azzal védekezett, hogy a kipufogógáz-visszavezetés valójában már 10 Celsius-fok felett működésbe lép – tehát tévesek a bíróság adatai –, és visszavezetés valójában még ez alatt a hőmérséklet alatt is 100 százalékos.
A Reuters mostani híre szerint a DUH azt tervezi, hogy hasonló indokkal további pereket indít a BMW és a Mercedes-Benz járműveivel kapcsolatban a KBA ellen. Ha ezeken is nyer, annak több tíz millió autó visszahívása lehet a következménye a kipufogógáz-visszavezető rendszer nem megfelelő működése miatt – véli a környezetvédő civil szervezet.
32 milliárd eurós botrány
Az ügy egyébként nagyon kínos lehet a Volkswagennek, amely 2015-ben lebukott azzal, hogy dízelmotorjai a teszteken mutatottnál több káros anyagot bocsátanak ki a valós használatban.
A vállalat 11 millió autójáról derült ki, hogy intelligens motorvezérlő szoftvere úgy szabályozza a motorokat, hogy azok a teszteken megfelelő értékeket produkáljanak, olyanokat, amilyeneket a mindennapi autózás során nem tudnak. A botrány eddig 32 milliárd eurójába került a cégnek, amiben benne vannak az autók visszahívásának költségei, illetve a büntetések fizetésével és pereskedéssel járó kiadások.