Amerikai tudósok: ha kevesebb az út, kevesebb a baleset

2023.02.25. 11:31

Az autók sebességének korlátozása a legbiztosabb módja a balesetek csökkentésének, ám egyben az autósok bosszantásának is. A szakértők keresik a kompromisszumos megoldásokat.

road.png

A nagy sebesség és az irányváltások régóta a végzetes balesetek fő okozói. Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) becslése szerint 2022 első felében több mint 20 ezer ember vesztette életét az USA-ban közlekedési balesetekben. A 2021-es évben 43 ezren haltak meg az utakon. A szomorú statisztika arra ösztönzi a helyhatóságokat, hogy igyekezzenek csökkenteni a felügyeletük alá tartozó területükön az autók sebességét, mert ez a forrása a legtöbb halálos balesetnek.

A legegyszerűbb módszerek - a sebességkorlátozás, a radaros sebességmérés vagy a kerékpársávok kijelölése - valóban segítenek a balesetek csökkentésében, ám egyben erőteljesen lassítják a közlekedést –írta a Route Fifty hírportál a kompromisszumos megoldásokról szóló cikkében.

Az egyes utakon megengedett sebesség meghatározásához korábban a 85-ös szabályt alkalmazták. Ez úgy szólt, hogy akkora sebességet kell lehetővé tenni, amekkorát az autóvezetők 85 százaléka megfelelőnek tart. Az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) azonban 2017-ben azt javasolta, hogy ezt egészítsék ki néhány tényezővel. Vegyék figyelembe az adott út baleseti statisztikáját és a gyalogosok és kerékpárosok számát.

A legegyszerűbb módszerek is sokat hozhatnak

A szakértők keresik a kompromisszumot a közlekedés lassítása és elfogadható gyorsasága között. A sebességmérő kamerák felszerelése például az iskolák környékén és a körforgalmak kiépítése 78 százalékkal csökkentheti a súlyos balesetek számát.

Ennél valamivel bonyolultabb, de még mindig olcsó megoldás az utak „fogyókúrára fogása” (road diet). Ez azt jelenti, hogy a négysávos utakat három sávossá alakítják. Két oldalt megmarad az egyenesen haladó sáv, miközben középen kialakítanak egy sávot a mindkét irányból érkező balra kanyarodóknak.

A road diet azon a tapasztalaton alapul, hogy a vezetők a négysávos utakon gyakran sávot váltanak és változtatják a sebességüket részben a balra kanyarodók, részben a náluk lassabban haladók miatt. Az átalakítás után a kanyarodók kikerülnek az egyenesen haladók útjából, akik sebességét a közülük leglassabban haladó fogja megszabni, mert nincs előzési lehetőség.

Floridában kiegészítették ezt a módszert azzal, hogy a fogyókúrára fogott út két szélén kialakítottak egy-egy kerékpársávot is. A statisztikai adatok szerint az útfogyókúra 47 százalékkal csökkenti a baleseteket, mivel a kanyarodók okozta "közlekedési akadályból" fakadó ütközések, illetve a ráfutásos balesetek csökkenhetnek. 

Magyarországon is ismert megoldásokról is kiderült, hogy nagyon hasznosak. Vannak olyan további olcsón kialakítható módszerek is, amelyek jelentősen csökkentik a balesetek számát, de nem fékezik elviselhetetlenül a forgalmat. Ezek közé tartoznak az útfelszín érdessé tételével kialakított zajsávok- és a közlekedési táblák láthatóbbá tétele hátterük megváltoztatásával.

Az amerikai adatok azt mutatják, hogy az előbbi módszerrel 52 százalékkal lehet csökkenteni egy-egy adott útszakaszon a baleseteket. A kanyarodásból fakadó ütközések negyede kerülhető el. A fényvisszaverő anyaggal festett közlekedési jelzések kontrasztos háttérrel 15 százalékkal mérsékelhetik a közlekedési baleseteket.

Nem újdonság, de Washington államban fantáziát láttak abban, hogy többsávos utak néhány sávját váltakozó irányúvá tették. A reggeli csúcsban a városokba igyekvőknek, az estiben az onnan távozóknak kínál egyfajta egérutat ez a megoldás. Alkalmazásával kapcsolatban az a legfontosabb szabály, hogy a helyi tapasztalatok alapján válasszák ki azokat az utakat, amelyeken lehetővé teszik a haladási irányt változtatását.