2023.02.28. 09:06

A McLaren F1 és GMA T.50 tervezőjének folyamatosan használt autógyűjteménye főleg ultrakönnyű klasszikusokból áll. Arról pedig senki sem tehet, ha a sors a hatvanas évek Zagato modellei felé sodorja.

Gordon Murray - Five of his Personal Favourites 17-34 screenshot

Gordon Murray sárga De Tomaso Vallelungáját 2019-ben láttam Goodwood gyepén, nem messze kiállítva egy csomó hasonlóan ritka Abarth versenyautótól.

Alejandro de Tomaso első autója csodálatos tárgy, és teljesen más világ, mint a későbbi Mangusta és Pantera. A Ford Cortina GT 1.5-ös négyhengerese hajtja inkább hátul, mint középen. Végül összesen 59 készült központi csőalvázra építve, miután Franco Maina és a Carrozzeria Fissore alumínium prototípusait követően a Ghia és Giorgetto Giugiaro legyártották üvegszálból is.

Olyan jól kitalálták, hogy az olasz versenypályáról elnevezett Vallelunga nem véletlenül Murray egyik kedvence.

Persze csak a Lotus Elite után, amit még Dél-Afrikában töltött fiatal évei alatt rajongott körbe mindenféle későn odaszállított brit autós magazinokon keresztül. Colin Chapman sportautója 1957-ben jött ki, és teherviselő üvegszálas vázával, valamint gömbölyded formáival lepte meg a szögletesebb és nehezebb autókhoz szokott közönséget.

Korai Lancia Appia GT Z-t sem könnyű találni, hisz az 1957-es Zagato egy igazán ritka gyöngyszem az egybeöntött hengerfejű V4-gyel a gyönyörű alumínium karosszéria orrában.

Hasonlóan izgalmas a pusztán versenyzésre épített, amúgy Fiat 600 platformra gyártott Abarth 1000 GT, amit 1963-ban már a hosszabb fenékkel és Colombo dupla vezérműtengelyes, durván száz lóerős ezres motorjával küldtek csatába.

Végül a zöld Alfa Romeo Junior Zagato 1600-ról csak annyit, hogy az Alfaholics csinálta meg Gordon Murray igényei alapján, először is módosított keresztmerevítéssel és padlólemezzel, hogy a magas mérnök egyáltalán beleférjen. Az acél karosszérián lecserélték a kilincseket és a tanksapkát is, plusz megkapta az Alfaholics futóművét, fékrendszerét és 2,1 literes duplavezérműtengelyes Alfa motorját.

Van, aki ilyenekkel jár tejért, bár Gordon Murray megtartja majd a hármas számú GMA T.50 prototípust is. Lesz helye a gondosan válogatott gyűjteményben.