2023.03.01. 09:12

Az ausztrál Spartan Motorcars terméke tulajdonképpen egy szénszálas karosszériába csomagolt 400 lóerős kompresszoros Honda K24-es hajtáslánc. Valóban elég spártai, ám így lehet valami 700 kiló.

2

Az FIA-szabványok szerint tervezett acél csővázon egy mindössze húsz kilós szénszálas karosszéria, kitalált aerodinamikával. Az igen sokoldalú K24-es Honda motorhoz vagy a gyári Type R hatsebességes váltója, vagy a Quaife szintén hatos szekvenciálisa társul.

A fékek az AP Racingtől jönnek, a duplalengőkaros futómű pedig a TracTive ACE aktív programozható gátlóit használja, ami nekem azért is ismerős, mert hasonló kombináció megy a szintén ultrakönnyű és szénszálas Porsche, a Kamm 912C alá is.

Ezzel a specifikációval a Spartan pont azt tudja, amit egy rendszám nélküli pályagéptől elvárhat az ember 2023-ban. Őrületes teljesítményt nulla és kétszáz között, akár 250 km/h-es csúccsal, ha a Rotrex kompresszoros 400 lovas verziót választja valaki. Egyébként hasonló hajtáslánc volt régen bizonyos Ariel Atomokban is.

Azt a Tilton pedálgépet taposva a Spartan elég meggyőző:

Bónusz, hogy a kormányt fél óra alatt át lehet dobni egyik oldalról a másikra, az ausztrál cég pedig nem tervez többet gyártani a Spartanból, mint 300 darab, nettó £105,000-os, vagyis 45 millió forintos indulóáron.

Igen, ennyi pénzből bőven meg lehet építeni akár a legvadabb Lotus Elise S1 pályagépet is, de a Spartant is lehet üvegszállal és kompresszor nélkül rendelni, 275 lóerősen, 670 kilóval.

Évekkel ezelőtt hasonló próbálkozás volt az Elemental Cars is, ám hiába volt okosan megtervezve az Rp1, sokat nem hallani róla azóta. Hátha a Spartannak sikerül, hisz a Honda szerencsére csinál még pár Type R motort. Amúgy pedig Radical, vagy Caterham legyen a valódi megoldás?