Villanyautó lesz bőven, de ki fogja ezeket javítani?
Rengeteg ország a következő évtized közepére át akarnak állni az elektromos autózásra, ám egy brit szakmai szervezet szerint az autószerelők átképzése nem tud lépést tartani ezzel a tempóval.

A fejlett országok, köztük az EU-s tagállamok, az USA és az Egyesült Királyság is azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy 2030-2035-re már csak részben vagy teljesen elektromos meghajtású autókat értékesítsenek az autószalonokban.
Az Egyesült Királyságban lévő autó-összeszerelő üzemekben már 2022-ben is több mint 234 ezer tisztán elektromos, konnektorból tölthető hibrid motoros vagy hagyományos hibrid motoros autókészült. Ez a teljes gyártás több mint 30 százaléka volt. Ahogy szaporodnak az ilyen autók az utakon, úgy nő a kereslet az olyan autószerelők tudására, akik képesek megfelelő színvonalon karbantartani ezeket. Úgy tűnik azonban, hogy gond lehet az utánpótlásukkal – idézi a CNBC a brit Institute of the Motor Industry (IMI) szakmai szervezet vizsgálatának fő tanulságát.
Sok szerelőnek kellene bizonyítvány
A jelenlegi helyzet az, hogy a szigetországban az autószerelőknek csak 16 százaléka rendelkezik megfelelő képzettséggel a teljesen vagy részben elektromos meghajtású autók javításához. Az IMI becslése szerint 2030-re 77 ezer, 2032-re pedig 89 ezer olyan szakemberre lesz szükség, aki rendelkezik a szervezet elektromos autók javításához szükséges TechSafe bizonyítványával.
A szakértők a mostani kilátások alapján úgy látják, hogy az autósok először 2029-ben kerülnek majd szembe azzal a helyzettel, hogy nehezen találnak olyan szerelőt, aki képes autójuk elektromos meghajtásának javítására, karbantartására.
Az IMI előrejelzése szerint 2029-ben még csak 700 kellően képzett autószerelő fog hiányozni a szervizekből, ám ez a szám 2032-re 13 ezer fölé növekedhet. A hiány kényelmetlenséggel és komoly veszélyekkel is jár majd.
A szerelőhiány első következménye az előrejelzés szerint az lehet, hogy az autósoknak messzebb kell vinniük járművüket szervizbe, mert a közelükben esetleg nem találnak olyan mestert, aki meg tudja javítani – mondja Steve Nash, az IMI vezérigazgatója. A második következmény a költségek emelkedése lesz egyszerűen a szakember kereslet és -kínálat felborulása miatt.
Komoly veszélyt jelenthetnek a YouTube-szakemberek
A harmadik következmény már kifejezetten veszélyes. Ha esetleg egyesek úgy gondolják, hogy YouTube-videók segítségével saját maguk oldják meg autójuk szervizelését, az végzetes lehet. Ezek a járművek igen magas elektromos feszültséget állítanak elő, így egy rossz mozdulat halálos áramütéshez vezethet. A belső égésű motorokkal 100 éves tapasztalatokat szereztünk, míg az elektromos meghajtásról jóval kevesebbet tudunk – figyelmeztet Nash.
Az IMI mellett az European Association for Electromobility, az AVERE is hasonló problémára figyelmeztet. Az autószerelők mellett az elektromos autózás infrastruktúrájának más elemei, például a töltőhálózat fenntartása is újfajta képességekkel rendelkező szakmunkásokat igényel. A szakmai szervezeteket aggasztja, hogy a gazdasági nehézségek miatt a vállalatok elsőként a szakképzésüket építhetik le, mivel az nem tartozik fő tevékenységeik közé.
Logikus, hogy az állam részvételére lenne szükség. A brit kormány a CNBC-hez eljuttatott közleményében azt írta, hogy nem lesz gond a szigetországban az e-mobilizáció szakemberhátterének biztosításával. Erre több milliárd fontot fognak biztosítani az adófizetők pénzéből.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
