Jó eséllyel szeretné törölni a múlt évet több, tőzsdén jegyzett amerikai elektromosjármű-gyártó, köztük a Nikola.
Erősen felejthető évről számolt be az amerikai Lucid Group, a Nikola Corp. és a Lordstown Motors Corp.- derül ki az Automotive News hírportál összefoglalójából. A három vállalatban közös, hogy teljesen elektromos meghajtású járműveket gyártó tőzsdei startupok közé sorolják őket.
A Lucid luxusszedánokat, a Nikola kamionokat, a Lordstown kisteherautókat gyárt. További hasonlóságuk, hogy special purpose acquision vállalatokkal egyesülve vitték tőzsdére részvényeiket. (A special purpose acquision cégeket önálló profil nélkül alapítják azzal a céllal, hogy más vállalatokkal egyesülve a tőzsdére kerüljenek.)
A három statup messze elmaradt termelési céljaitól az elmúlt évben. A Lucidnál mindössze 7180 szedán készült 2022-ben, ami alig több mint harmada a tervezett darabszámnak. A Lordstown csak 31 kisteherautót értékesített, ami köszönőviszonyban sincs az 500 darabos értékesítési tervvel.A Nikola 131 tisztán elektromos meghajtású kamiont adott el, ami nagyjából negyede a 2022-es tervnek. Ez a vállalat az elmúlt évben kétszer csökkentette értékesítési tervét, ám még a 300 darabos novemberi ígéretét sem tudta teljesíteni.
A befektetők ennek alapján nem bíznak abban, hogy a vállalatok hozni fogják 2023-ra vállalat gyártási számaikat. A Lucid részvényei lejtőre kerültek, miután azt ígérte, hogy idén 14 ezer darabot fog értékesíteni luxuskocsijaiból. A Nikola ugyanígy járt, hiába ígérte azt, hogy 375 villanykamiont fog eladni.
A Lordstown Motorsnál még rosszabb a helyzet. Ez a cég kénytelen értesíteni befektetőit, hogy január óta felfüggesztette a termelést és az értékesítést, mivel teljesítmény- és minőségi problémák merült fel a gyártás során. A Lucid részvényárfolyama 19, a Lordstowné 15, a Nikoláé kilenc százalékkal csökkent a New York-i tőzsdei kereskedésben, a szomorú helyzetkép és a halvány kilátások felvázolása után.