Az autók miatt kerülhetnek bajba az amerikai fiatalok

2023.03.06. 14:01

Nagyon eltérően alakul az amerikai autóvásárlók adóssága a korosztályokat tekintve. A Z generáció (2000 és 2010 között születettek) tagjai 50 milliárd dollár új autóhitelt vettek fel 2020 óta, eközben a milleniumi generációhoz tartozók - az 1981 és 1996 között születettek - 80 milliárd dollár új kölcsönt vettek fel ugyanerre a célra szintén 2020 óta. Ezzel az előbbi csoport autóhitel-adóssága 31 százalékkal, az utóbbié 29 százalékkal emelkedett. Ezzel szemben a 40 és 49 év közöttiek csak 23 százalékkal, az 50 felettiek pedig 11-14 százalékkal növelték autóhiteleiket 2020 óta - derül ki az Autoweek  cikkéből

GettyImages-1242036378

Az előbbi bontáshoz hozzátartozik, hogy az autóbirtoklás, az autófenntartás költségei olyan nagyot nőttek, hogy mind a Z, mind a millenniumi generáció autóra költhető jövedelmének jelentős részét felemésztették. Eközben a jobban kereső idősebbek nem jártak hozzájuk hasonlóan rosszul. E két generáció autóhitelt fizető tagjainak 40 százaléka akkora havi törlesztéssel került szembe, ami legalább 16 százaléka vagy még ennél nagyobb része a háztartása havi jövedelmének. A Z generációhoz tartozó autóhitel-felvevők több mint 10 százalékának törlesztőrészlete eléri havi jövedelmének 40-50 százalékát.

A második világháború után született baby boomer generáció tagjai esetén ez az arány kevesebb mint 10 százalék. Az 1960 évek közepe és 1981 között született X generáció esetén ugyan magas, 40 százalék az arány, de ez a generáció életpályája, és így jövedelemszerző képessége csúcsán jár.

Az adatokból az is kiderül, hogy a Z generáció eladósodott tagjainak több mint fele, 52 százaléka elsősorban autóhitelét törleszti, halogatva lakásbérlete kifizetését vagy hitelkártyája feltöltését. A millenniumi generáció hasonló helyzetben lévő tagjainak harmada követi ezt a stratégiát, nyilván azért, hogy ne vegye el a bank az autóját.

A késedelmes fizetések szabályos hullámvölgyön mentek keresztül

A pandémia kirobbanása előtt nőtt az elmaradt autóhitel-törlesztések összege, ami a személyes csődök sokaságával fenyegetett. Aztán jött a járvány, és vele az emberek zsebébe tömött állami támogatások sora, ami levegőhöz juttatta a hitel-visszafizetésükkel elmaradt adósokat – mondta Henry Hoenig pénzügyi szakújságíró. Ahogy állambácsi hátrább lépett, újra késni kezdtek az emberek a törlesztéssel. Az autóhitel-tartozások mostanra elérték a covid előtti szintet.

A gondokat csak tetézi, hogy a szervizköltségek is nőttek, és az autóbiztosítások is drágultak. Ezek is növelik az autóbirtoklás költségeit. Nem meglepő mindezek tükrében, hogy a fiatalok jelentős része az autózás, pontosabban a saját tulajdonú autó használatának alternatíváit keresi – derült ki a Deloitte tanácsadó cég 10 ezer fő megkérdezésével végzett felméréséből. A 18 és 34 év közti amerikaiak 38 százaléka kételkedik abban, hogy saját autóra lenne szüksége, főként az emelkedő költségek miatt.

A megkérdezettek több mint fele, 51 százaléka mutatott érdeklődés valamilyen havi előfizetéses autóhasználat iránt. A havidíjnak magában kellene foglalnia a biztosítási és a fenntartási költségeket.