Erre várnak az autóvásárlók: árverseny jöhet a piacon

2023.03.07. 06:04

Az európai autógyártók az elmúlt években panaszokkal bombázták részvényeseiket az alkatrészhiány- és más ellátásilánc-problémák miatt. Friss pénzügyi eredményeiken nem látszanak a gondok.

uj autopiac m 1

Az európai autógyártók visszatértek befektetőbarát viselkedésükhöz 2022-ben – derül ki a Fitch Ratings hitelminősítő és pénzügyi elemző cég friss összeállításából.  Javult nyereségtermelő képességük és erősödött pénzügyi likviditásuk. A Fitch elemzői arra számítanak, hogy a vállalatok a rendelkezésükre álló forrásokat befektetéseik növelésére fordítják. Elsősorban az EU Euro 7-es környezetvédelmi szabványának teljesítésre, illetve az elektromos átállásra fogják fordítani a pénzüket. A nagyobb kiadások azonban a Fitch által minősített cégeknél várhatóan nem vezetnek majd olyan eladósodáshoz, ami miatt veszélybe kerülhetne adósbesorolásuk. 

Nincs okuk panaszra

Az európai autógyártók jó 2022-es pénzügyi teljesítményüknek  köszönhetően növelték osztalékukat és részvény-visszavásárlásaikat. Ez azt bizonyítja, hogy újra egészséges profitot érnek el, a bevételek szépen áramlanak a cégek kasszájába, ami javítja likviditásukat, azaz fizetőképességüket.

A Stellantis a napokban jelentette be, hogy visszavásárolja a befektetőktől 1,5 milliárd eurónyi részvényét. Nem sokkal ezt megelőzően a Mercedes-Benz és a BMW indított hasonló akciót. A Renault és más autógyártók, amelyek az elmúlt három évben nem fizettek részvényosztalékot, miután átszervezték működésüket, szintén visszatértek az osztalékfizetéshez.

Az eddigi bejelentéseket összesítve azok az autógyártók, amelyeket a Fitch minősít, 2023-ban összesen 8 milliárd eurót fizettek ki befektetőiknek. Miközben ezek a részvényesbarát lépések pénzkiáramlással jártak, a vállalatok tőkeszerkezete konzervatív maradt – állapítják meg a pénzügyi tanácsadó cég szakértői.

Erősebb verseny?

Az Euro 7 kibocsátási normával kapcsolatban figyelembe kell venni, hogy az a meghajtáson kívül érinti a fékeket, a gumiabroncsokat is, tehát az egész iparágat tőkebefektetései növelésére készteti. Ez sem érinti azonban egyelőre a vállalatok hitelképességét, mivel nyereségtermelő képességük erős marad.

A profit növelését támogatja az elektromos átállással kapcsolatos erős kereslet az EV-re, illetve az ezzel nehezen lépést tartó kínálat. Az autógyártók előnyükre tudják fordítani, hogy a folytatódó ellátási problémák okozta kínálati hiány lehetővé teszi áraik emelését.

Ezzel együtt 2023-ban erősödhet a cégek árversenye, főként az európai piacon. Ezen a gondon a készletek jobb menedzselésével segíthetnek. Eközben továbbra is nehézséget okoz az erős inflációs környezet és a gyenge fogyasztói bizalom.