Pálfordulat: rohamosan szorulnak ki Kínából a külföldi gyártók

2023.03.22. 13:35

Teljesen megváltozott a helyet a kínai piacon, a nyugati szereplőknek lépniük kell. 

2

Más nagy nyugati autógyártókhoz hasonlóan a General Motorsnak és a Fordnak is fejfájást okoz a kínai szereplés. Nevezetesen az, hogy fokozatosan veszítenek a piaci súlyukból, miközben a virtigli kínai gyártók, élükön a BYD-vel szárnyalnak.

Drasztikus zuhanás  

A General Motors piaci részesedése önállóan és kínai autógyártókkal alkotott közös vállalatait is beleértve 2015-ben még 15 százalék volt, ami 2022-re 9,8 százalékra esett. Először fordult elő 2004 óta, hogy nem érte el a 10 százalékot. A GM kínai tevékenységből származó árbevétel 70 százalékkal zuhant a 2014-ben elért csúcshoz képest.

Egy konkrét példa jól jellemzi a helyzetet. Will Sundin 34 éves tanár  - aki 2011 óta él Kínában - azt mondta a CNBC szerint, korábban úgy gondolta, soha nem fog kínai gyártású autót vásárolni. Nemrégiben azonban egy Nio ET7 villanyautót vett mindennapi használatra. "Olyan autót akartam, ami nagy, kényelmes és elég gyors – magyarázza döntését. Emellett szereti, ahogy ez az autó kinéz" - mondta. Sundin nem egyszerű laikus, videós autóismertetéseket készít a YuoTube-ra. Ennek szellemében számos kínai modellt szemügyre vett, ám végül egy szempont verhetetlennek bizonyult a Nio mellett. Ennek az autónak ki lehet cserélni az akkumulátorait, így nem kell várnia a töltésre. A GM-ről azt mondja, hogy a Cadillac népszerű márka Kínában, de drága.

Sunsin szerint a GM és a többi nyugati autógyártó olyan versenyre kényszerült a helyi autógyártókkal, amilyenre nem voltak felkészülve. Az amerikai cégnek külön gondot okozhat, hogy európai leányvállalatának eladásával mérsékelte globális jelenlétét. A racionalizálásnak éppen az volt az indoka, hogy a cég az amerikai és a kínai piacra akar koncentrálni, amelyikből az egyiken éppen visszaszorul.

A zsugorítás egyébként eddig bejött: a GM pénzügyi eredményei jól alakultak 2022-ben. A vállalat vezetősége szerint az elektromos autók térnyerése új lehetőséget kínál a cégnek, ám szakértők szerint meredek hegymenetre kell felkészülniük. A GM visszaszorulása a koronavírus-járvány alatt gyorsult fel, amikor amúgy is visszaesett a kínai újautó-piac, ám szakértők szerint a lejtmenet korábban kezdődött. Az USA és Kína romló gazdasági-politikai kapcsolatai adták meg a kezdőlökést, majd az ezzel párhuzamosan felerősödő kínai nacionalizmus gyorsította fel a lejtmenetet. Ehhez társult az, amire kínai autót vásárló amerikai tanár utalt: a helyi gyártók elektromos autói elérik a világszínvonalat, így valódi kihívást intéznek az autóipar hagyományos szereplőivel szemben.

25 százalékos a villanyautók részesedése

Kínában 2022-ben az eladott új autók több mint negyede volt elektromos meghajtású a Kínai Autógyártók Szövetsége szerint. Ehhez képest az uniós piacokon a villanyautók részesedése 12 százalékos volt.

A kínai szakmai szervezet ráadásul azt jósolja, hogy a villanyautók aránya 2023-ban 36 százalékra nő. A helyi autógyártók piaci részesedése 2015-ben 21 százalék volt, ami 2022-re nagyjából 50 százalékra ment fel. 

Különösen látványos az európai üzemének éppen helyet kereső BYD Auto szárnyalása. Ez a vállalat nyolc évvel ezelőtt 445 ezer autót adott el, ami azóta évi kétmillióra növekedett. Ezzel a BYD az eladások alapján Kína első öt legnagyobb vállalta közé került. 

Nemcsak a GM-nek vannak gondjai

A GM mellett a Ford és a Stellantis is hasonló visszaesést mutat Kínában. A Ford piaci részesedése a 2015-ös 4,8 százalékról 2 százalékra csökkent. A Stellantist súlyos csapás érte azzal, hogy 2022 végén csődbe ment közös vállalata a Guangzhou Automobile Grouppal. Ez a cég gyártotta a Jeepeket a kínai piacra. A cég eladásai 2022-ben hét százalékkal csökkentek.

 "A kínai emberek büszkék" – mondja Sundin több mint egy évtizedes tapasztalatai alapján. Ugyanúgy éreznek saját iparuk termékeivel kapcsolatban, mint az amerikaiak, amikor a Made in America logóra néznek. Erősíti patrióta érzéseiket, hogy elmondhatják, országuk nemcsak mobiltelefonokat tud gyártani, hanem olyan autókat is, amelyek legalább olyan jók, ha nem jobbak, mint a külföldi autógyártók termékei.

A kínai autópiaccal részletesen foglalkozott Karotta is a keddi Totalcar Híradóban. A nyugati gyártóknak muszáj lépéseket tenniük, ha labdába akarnak rúgni az ottani piacon. (A kínai piacról szóló rész az alábbi 19:27-kor kezdődik, de érdemes megnézni a teljes adást.) 

A belső égésű autókra várhatóan nem igazán lesz kereslet, mert Kínában is szigorúbb környezetvédelmi előírások lépnek érvénybe. A külföldi multik számára a legkézenfekvőbb megoldás, hogy csökkentik az autók árát.