Egyre több a női kamionos az utakon
A teherautó-vezetőknél kialakult munkaerőhiány új helyzetet eredményezett, egyre több nő ül a volán mögé. A statisztika is mellettük szól.
Miután lehúzott 13 évet tanárként, illetve oktatási intézmények adminisztratív munkát végző alkalmazottjaként, Vanita Johnson úgy látta, itt az ideje, hogy valami nagyobb dologba vágja a fejszéjét.
A nagyobb dolog egy teherautó, amelynek vezetését háromhetes intenzív tanfolyamon sajátította el. A jogsi megszerzésével független teherautó-tulajdonos és -sofőr lett. Egy nagyobb fuvarozó vállalathoz csatlakozva két éve járja az Egyesült Államok útjait. Nincs egyedül, miután a fuvarozó vállalatok részben úgy próbálnak enyhíteni ágazatuk legsúlyosabb problémáján, a munkaerő-, ezen belül a sofőrhiányon, hogy egyre több nőt alkalmaznak. Az új teherautó-vezetőknek már önálló szervezetük is van az Egyesült Államokban, a Women In Trucking (WIT), azaz a Nők a Teherautózásban - írja a CNBC amerikai gazdasági hírportál.
A WIT nem csupán a sofőrök, hanem a szerelők és a szállítási szakma menedzserei körében is növelni akarja a nők számát. Főként a fiatalokat célozzák, illetve olyanokat, mint Johnson, akik készek a karrier-és életmódváltásra. A fuvarozásnak megvannak a buktatói, de szerencsére vannak nő úttörők, akik mutatják az utat – mondja Johnson. A teherautók vezetése férfiak uralta világ, de nagy szabadságot kínál. Johnson úgy találja, hogy férfi kollégái mindent megtesznek azért, hogy segítsenek neki navigálni ebben a szakmában. Emellett jóval többet keres, mint amit tanárként kapott.
Egyre több nő a dömperek volánjánál
Az elmúlt években jelentősen nőtt a nők aránya a sofőrök között. Jelenleg az USA-ban összes teherautó-vezető nyolc százaléka nő – derül ki az szövetségi munkaügyi hivatal adataiból. Ez az arány 14 százalék, ha az úgynevezett Class A jogsikat vesszük, amelynek birtokosai már 13 tonnás járműveket is vezethetnek. Az utóbbi majdnem duplája az öt évvel ezelőtti aránynak. Emellett az alsóbb szintű vezetői pozíciókban is emelkedik a nők szerepe. Jelenleg a harmaduk nő, míg négy éve még csak 24 százalék volt az arányuk – derül ki a Women In Trucking Index mutató egyik adatsorából.
A nők erős jelöltek a vezetői posztokra a fuvarozásban, miután egyrészt kevésbé vállalnak túl nagy kockázatot, másrészt jók abban, hogy egyszerre több feladatot – szervezés, kommunikáció – lássanak el. Az American Transportation Research Institute kutatóintézet vizsgálata szerint a férfiak 20 százalékkal nagyobb eséllyel lesznek részesei közúti baleseteknek, például útkereszteződésekben, mint a nők. Ennek nyomán egyre többen kerülnek közülük biztonsági vezetői pozíciókba is. Az American Trucking Associations szerint 2021-ben 80 ezer sofőr hiányzott a teherfuvarozásból, ráadásul 2030-ra várhatóan 160 ezerre ugrik. Ennek elkerülése érdekében egymillió új teherautó-vezetőt kellene toborozni. A szövetségi munkaügyi hivatal statisztikája azt mutatja, hogy 1995 és 2017 között 94 százalékos volt a fluktuáció ebben a szakmában.
A nők megnyeréséhez alapvető változtatásokra lenne szükség. Például olyan apróságnak látszó, de fontos dolgoknak kellene megváltozniuk, mint hogy a teherautó-pihenőkben nincs külön zuhanyzó a nőknek.
Ami a fizetéseket illeti, a WIT vigyáz arra, hogy ne alakuljon ki az ismert helyzet, miszerint a nők ugyanazért a munkáért kevesebbet kapnak, mint a férfiak. A JW Surety Bonds pénzügyi szolgáltató cég adatai szerint 58 százalékuk 50 és 100 ezer dollár (17,9-35,8 millió forint) között keres évente, 41 százalékuk kap 50 ezernél kevesebbet visz haza. Egy másik felmérés szerint 58,5 százalékuk véli úgy, hogy korrekt bért kap, míg a férfi sofőrök esetén 55,3 százalék ez az arány.
A JW Surety Bonds, amely biztosításokkal is foglalkozik, azt is felmérte, mennyire érzik magukat biztonságban a nő sofőrök. Nem meglepő, hogy 68 százalékuk mondta azt, hogy nincs gondja ezzel, míg a férfi sofőröknél 78 százalék ez az arány. A nők többsége paprikasprayt vagy kést tart magánálvédekezőeszközként.