Tiéd lehet minden idők legbrutálisabb és legritkább utcai autója

2023.03.28. 06:04

Az ember életében csak néhányszor jöhet el az a pillanat, hogy eladóvá válik a TVR Speed 12. Az immár 23 éves utcai prototípus Angliából, amire az EVO magazin anno a maximum 5 helyett 11,5 csillagot adott, hiszen túlélte. 840 lóerő, vagy több, de nem is ez számít. Egy GT1-es versenyautó saját fejlesztésű V12-es motorral, rendszámmal. Az egyetlen.

rec12277-1 14

Mikor azt mondom, minden idők legbrutálisabb utcai autója, méhkasba nyúlok, hiszen mindenkinek megvan a maga rémképe. Igen, tudok az utcai Porsche 917-ekről, a rendszámos Maserati MC12 Corsát is láttam, és még a szintén utcaivá tett Nissan R390 GT1 is megvolt. Ha pedig nem a huszadik század második fele az ijesztő, ott a Bentley Blower, amivel tényleg versenyeznek emberek. A lista vételen, meghalni könnyű.

Ám a TVR Speed 12 más dimenzió. A zsenialitás és az őrület legdurvább fúziója. Egy Kevlar/karbon szörnyszülött a motorral, aminek léteznie sem kéne. Egy versenyautó, melyet elavulttá tettek az FIA legendás, leginkább a Porschénak kedvező tollvonásával. Egy esszenciálisan brit autó, melyet Peter Wheelernek köszönhetünk.

A TVR Cerbera Speed 12 tervezése a kilencvenes években Project 7/12 néven indult, és a McLaren F1 GTR sikerét célozta be. 1996-ban mutatták be Birminghamben, és a 900 lóerős V12 az 1100 kilós autó orrában igen radikális ajánlatnak hangzott.

A TVR versenyezni akart, mellette pedig nem bánta volna, ha az utcai verziók is jól futnak majd. A Speed 12 motorját két hathengeres Speed Six-ből hozták össze, acél blokkal és alumínium hengerfejekkel. John Ravenscroft fejlesztette, a 7.7-literes V12 pedig 960 lóerős volt GT1 módban, vagy 800 az utcai tuninggal.

A Speed 12 GT versenykarrierje rövidnek bizonyult, ám Peter Wheeler menteni akarta a menthetőt, így 2000-ben egy McLaren F1 árának negyedéért ajánlotta az utcai Speed 12-et. Csakhogy miután vezette a prototípust, ő maga ítélte túl veszélyesnek, így a programot lefújták, a legyártott karosszériákat pedig szétszedték, illetve elhasználták a versenyprogramhoz.

Ettől függetlenül 2005-ben a TVR mégis eladta az egyetlen gyárilag is az utcára szánt demo autót, a most újra kalapács alá kerülő WII2 BHG-rendszámú vörös prototípust.

Wheeler csapata átgondolta a kérdést, és a TVR büszkesége így nem holmi összecsapott kompozit tákolmány, sokkal inkább egy GT1-es versenyautó néhány ésszerű finomítással.

A végeredmény ezer kiló, 850 lóerő és 1224 Nm csúcsnyomaték ellen a hátsó tengelyen. Igen, 1224 Nm, manuális váltóval.

A Speed 12 előző, nyilván roppant bátor tulajdonosa 2010-ben vette a csodát, majd 2014-re restauráltatta is a gépet Brian Hosfielddel, aki a TVR versenymérnöke volt bő 15 éven át.

Jó, hogy most a Silverstone Auctions csinált az eladáshoz egy óriási galériát, hiszen így megtudtam, hogy a 2000-es évek eleji versenyelektronika ilyen szórakoztató üzenetekkel utasít megállásra, vagy éppen annak szöges ellentétére:

A motor természetesen szárazkarteres, mint például egy Maserati MC20 V6-osa, tehát ha hiányzik belőle némi olaj, azt a kipufogógázban érdemes keresni. Bizonyos motorok igénylik az alternatív kenést is, versenymódban különösen. Ebben pedig egy dupla Speed Six pusztítja az oxigént és a mérgező olajszármazékokat, szóval igazán nincs min meglepődni.

Még nem tudjuk, mi lesz az indulóár, májusig pedig lehet gondolkozni az életen, ám egy biztos: A TVR Cerbera Speed 12 minden kártyát üt, és ez így is marad, míg világ a világ.