Amerikai tudósok: ez egy veszélyes szokás, amit el kell törölni
A aggastyán amerikai szabálynak egyre több kritikusa van, ráadásul a villanyautók terjedése is ellene szól. Sokan úgy vélik, hogy nélküle sokkal kevesebb összetűzés lenne a gyalogosok és az autósok között.
Az Egyesült Államok közlekedési hatóságai egyre negatívabban viszonyulnak ahhoz a többé-kevésbé legális közlekedési szokáshoz, „szabályhoz”, hogy az autósok a piros jelzés ellenére bekanyarodnak jobbra kis ívben, ha meggyőződtek róla, hogy a manőver biztonságos. Aki járt már Amerikában tudja, hogy ez a lehetőség nem csak kényelmes, hanem nagyban gyorsítja is a forgalmat.
A népszokásnak saját elnevezése is van: right turn on a red light (RTOR). A szakértők egy része úgy gondolja, nem csupán veszélyes pirosban jobbra kanyarodni, hanem felesleges is. (A szabály történetéről, európai alkalmazásáról szóló részletes cikkünk itt olvasható.) A Planetizen hírportál összefoglalója szerint viszonylag kevés balesetet okoznak az így kanyarodó autók, de ezek többsége súlyos sérüléssel járó gyalogos vagy kerékpáros gázolás.
Megjöttek a hibridek és a villanyautók
A RTOR-re az 1970-es évek elejének olajválsága idején szoktak rá az autósok. Akkoriban a kormány is keresett minden lehetőséget arra, hogy takarékoskodjanak az üzemanyagokkal, amelyek ára az arab országok olajembargója miatt egy csapásra megugrott.
Beszédes felmérés készült
A statisztikai adatok szerint azonban ez a módszer nem csökkentette jelentősen a fogyasztást azzal, hogy lerövidítheti a várakozási időt. Ráadásul ma már a start-stop rendeszek, a hibrid és elektromos autók időszakában, az autók egy része álló helyzetben nem feltétlenül fogyaszt üzemanyagot.
A RTOR veszélyességét ráadásul az elektromos autók esetén növelheti, hogy ezek jobban gyorsulnak hagyományos meghajtású társaiknál, illetve az, hogy a gyalogosok még annyira sem hallják érkezésüket, mint a hagyományos autók esetében.
A szakértők egyre nagyobb része véli úgy, érdemes lenne vállalni a RTOR tiltásával járó viszonylag kicsi kényelmetlenséget a biztonság jelentős javítása érdekében. Úgy tűnik, hogy sok területi és városi önkormányzat osztja ezt a véleményt az Egyesült Államokban.
Annak ellenére, hogy a széles körben elterjedt szokások korlátozásához Amerikában csak óvatosan nyúlnak hozzá, mégis a főváros, Washington, D. C. útjai túlnyomó részén meg fogja tiltani a RTOR-t 2025-ig. Hawaii-on pedig a turisták kedvelt útvonalain már mai is tilos a jobbra kanyarodás a piros lámpánál. A főváros és az üdülőparadicsom mellett a kaliforniai Berkeley városa is fontolgatja a lépést, és más városokban is kiegészítő táblákon korlátozzák ezt a lehetőséget. Számos településen például reggel 7 és este 7 óra között tilos az RTOR.
Viszonylag kevés tanulmány készült a sokakban berögzült szokás hatásairól, de a washingtoni városi közlekedési hatóság vizsgálata sokatmondó eredményt hozott. E szerint miután 2018-ban száz kereszteződésben is megtiltották a jobbra kanyarodást pirosnál, jelentősen csökkentek a balesetek és az autósok is gyorsan alkalmazkodtak az új helyzethez.