Két fős legénységgel támadnak az önvezető buszok
A világ egyre több pontján látszanak törekvések arra, hogy automatizálják a hivatásos sofőrök munkáját. Japán egyik forgalmas autópályáján saját sávot kapnak az önvezető kamionok, most pedig a Project CAVForth nevű tervezet keretében az Egyesült Királyság szavazott bizalmat pár önvezető busznak.
Az Alexander Dennis Enviro200AV típusú speciális buszok egy 14 mérföldes (22 kilométer) szakaszon szállítanak majd heti 10 ezer utast május 15-étől kezdve, egyelőre még két fős személyzettel. Bár a busz valóban önvezető üzemmódban működik, a vezetői ülésben ott lesz egy "biztonsági sofőr", aki szükség esetén közbelép. Kollégája az utastérben teljesít majd szolgálatot, ahol ellenőrzi a jegyeket, illetve válaszol az utasok kérdéseire.
Persze felmerülhet, mégis mi értelme az önvezető buszoknak, ha így is kell a vezetőülésbe egy ember? Nyilvánvalóan egy fejlődő technológiáról beszélünk, a Project CAVForth fő célja pedig az önvezető rendszerek valós körülmények közötti vizsgálata és fejlesztése. A hosszútávú cél az, hogy idővel már ne legyen szükség biztonsági sofőrre. Ezen kívül kezdetben az emberek is bizalmatlanok lennének az önvezető buszokkal, így az elején még megnyugtathatja őket, ha embert látnak a vezetőülésben.
"A főúthálózatunk sokféle környezetet nyújt, mint egy sokszínű tesztpálya. Ez a projekt segíteni fog Skóciának, hogy a világ színpadán is megállja a helyét." - nyilatkozta Kevin Stewart közlekedési miniszter.
Forrás: autocar.co.uk