Afrikai autógyártás? Fehér folt a piacon, amit a VW nézett ki magának
Gyökeres átalakulásban van az afrikai autópiac, amely eddig marginális szereplő volt a világtérképen. A kontinens eddig a használt autók óriási felvevőpiaca volt, ám ez hamarosan megváltozhat.
Fordulatot hozott Afrika autóiparában az Afrikai Kontinentális Szabadkereskedelmi Övezet (AfCFTA)megalakulása. Az övezet létrejötte idején, 2021-ben 30,44 milliárd dollárra becsülték Afrika autóiparának értékét, ami a Világgazdasági Fórum (WEF) becslése szerint 2027-re 42,06 milliárd dollárra nőhet. Ez közel 40 százalékos bővülés néhány év alatt. Az AfCFTA 1,3 milliárd embert köt össze egyetlen szabadkereskedelmi térségben. Ez óriási lehetőséget kínál az autóiparnak, hogy meghódítsa a kontinenst.
Afrika autópiaca évente 2,4 millió személyautót, 300 ezer teherautót és autóbuszt képes felszívni. A kereslet nő, miután a kontinensen az urbanizációval párhuzamosan bővülőben van az a középosztály, amelynek emelkedik a szabadon elkölthető jövedelme.
Gömbölyödik a piac
Az elmúlt években az ide tartozó emberek kínálták a világ használtautó-exportjának legnagyobb felvevőpiacát. Az Európai Unióból, Japánból és az Egyesült Államokból 2015 és 2018 között összesen 14 millió használt autót vittek külföldi piacra. Ennek 40 százaléka, 5,6 millió autó került Afrikába - derül ki a Brookings Institution kutatóintézet még 2020-ban megjelent anyagából.
Ha ez a piac összezsugorodik, akkor az eddig ott eladott használt autók máshol kereshetnek vevőt maguknak. A gyökeres változás már el is kezdődött, miután a helyi autógyártás tempósan nő. Az elmúlt hét évben évente hét százalékkal bővült Afrika autógyártása.
A két legtöbb autót előállító ország, Dél-Afrika és Marokkó a kontinens két végén van. Ezek adják az afrikai autóexport 80 százalékát. Eközben Algériában is gyorsan bővül a termelés. A növekedést segíti, hogy csökkentek a vámok és a kontinens gazdag a nyersanyagokban, például alumíniumban vagy a gumiabroncsgyártáshoz szükséges anyagokban.
A helyi kormányok és magánvállalkozások igyekeznek létrehozni a regionális autóipari értékláncokat, mivel tudják, hogy ennek az ágazatnak kulcsszerepe van egy-egy ország iparosításában. Az Afrikai Autógyártók Szövetsége szakmai szervezetként segíti az autóipari standardok kialakítását. Emellett képzési programokat indít, és támogatja a fejlesztések finanszírozását. Az Afreximbank 1 milliárd dollárt kínál az ágazatnak közvetlenül és pénzügyi partnerekkel együtt.
A Volkswagen már nekilátott
A Volkswagen afrikai befektetései egyfajta iparági esettanulmánynak tekinthetők. A német autógyártó felismerte az AfCFTA kínálta lehetőséget arra, hogy a helyi autókeresletet helyi autógyártással szolgálják ki.
A vállalat Kenyában, Ruandában és Ghánában létesített összeszerelő üzemet, Ruandában és Ghánában 100 százalékos tulajdonú leányvállalata is működik, de számos afrikai ország kormányával is együtt dolgozik a helyi iparfejlesztéseken.