Drágább jegyek, kevesebb járat, szűkös helyek - ez jön a repülésben

2023.04.14. 13:06

Költségeik növekedése és a koronavírus-járvány után visszatérő utasok arra késztetik az amerikai légitársaságokat, hogy zsúfoltabbá tegyék repülőgépeiket.   A gondok az európai légi ipartól sem idegenek. GettyImages-1448885958

A repülőterek zsúfoltsága, az üzemanyagok és más üzemi költségek emelkedése, a pilótahiány és az utasok növekvő száma arra szorítja a légitársaságokat, hogy egy régi megoldással próbálják egyensúlyban tartani költségvetésüket.  Ez azt jelenti, hogy több utast próbálnak bepasszírozni repülőgépeikbe - olvasható a CNBC összefoglalójában

Telt ház lesz a gépeken

A 11 legnagyobb egyesült államokbeli légitársaság belföldi járatain 2022-ben átlagosan 153 ülés volt, szemben a 2017-es 141 üléssel, derül ki a légi forgalmi adatokat gyűjtő Cirium számaiból. Idén áprilisban pedig a cégek belföldi útvonalakon közlekedő repülőgépein 0,6 százalékkal több férőhely volt, mint 2019 áprilisában. Eközben a 10,6 százalékkal csökkent a járatok száma.

A légi közlekedési üzletágban „upgaugingnak” hívják ezt a módszert, ami a következő takarja: növelik a férőhelyeket az egyes repülőgépeken, miközben kevesebb gépet indítanak útnak. Ez csökkenti a légitársaságok egy ülőhelyre eső költségét, ám egyben kényelmetlenséget okoz az utasoknak a szó szoros és tágabb értelmében is. Szűkösebben férnek el a gépekben és ritkábbak a járatok.

A United Airlines például arról számolt be, hogy teljes hálózatán jelenleg indulásonként 20 üléssel többet kínál az utasoknak, mint 2019-ben. A vállalat elnökhelyettese, Rodney Cox arra panaszkodik, hogy bázisrepülőterükön, a Newark Liberty International Airporton csak nagy nehézségek árán tudják növelni a fel és leszálló gépek számát. Így pénzügyi forgalmukat csak az upgauging segítségével tudják fokozni.

A pandémia alatt az amerikai légitársaságok belföldi járataikra irányították át széles törzsű repülőgépeiket, mivel a nemzetközi utasforgalom a töredékére esett. Most, hogy újra külföldre kellene indítaniuk őket, nem jut elég nagyobb befogadóképességű repülőgép a belföldi útvonalakra.

Az amerikai szövetségi repülésügyi hatóság és a légitársaságok megállapodtak arról, hogy csökkentik a New York-i és a washingtoni repülőtereken megforduló repülőgépek számát. Így akarják elkerülni, hogy megismétlődjenek a tavalyi késések és tömegjelenetek a légikikötőkben.

A változások nem kedveznek a fapadosoknak

A JetBlue Airways fapados légitársaság keserűen reagált a változásokra, miután flottája kisebb repülőgépekből áll, amelyekben nem tudják bővíteni az ülőhelyek számát. Másrészt úgy látják, hogy kapacitásbővítés nem jelent több utast, hanem arról van szó, hogy ugyanannyit helyeznek el másként, azaz zsúfoltabban. Emellett nem tudják kiszervezni regionális partnereikhez a járataik egy részét, mint a nagy légitársaságok, miután nincsenek ilyen partnereik. Emiatt nőni fognak jegyáraik.

A pilótahiány pedig arra kényszeríti a légitársaságokat, hogy csökkentsék úti céljaik számát. Az USA-ban ez elsősorban azzal jár, hogy megszüntetik a kisebb forgalmú járatokat. Csak az olyan népszerű útvonalak maradnak meg, mint például a Boston-Chicago, a Seattle-San Francisco vagy a Los Angeles-Las Vegas. Mindennek eredményeként az utasok esetenként feleannyi járat közül választhatnak, mint korábban; emellett kevesebb az átszállási lehetőség, ami növeli az utazási időt. Továbbá a kisebb városok elveszthetik légi kapcsolataikat, ami a kényelmetlenségen felül a helyi idegenforgalomnak is kárt okoz.