Újabb kiábrándító adatok jöttek arról, hogy mennyire veszélyes egy SUV.
A SUV-ok nagyobb veszélyt jelentenek a kerékpárosokra, mint a személyautók, mert komolyabb sérüléseket okoznak. Ezt a ránézésre nyilvánvaló tényt erősítette meg az amerikai Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) nonprofit közlekedésbiztonsági intézet friss felmérése.
Az adatok riasztóak
Egy ütközés után a biciklista teste átlagosan 55 százalékkal nagyobb traumát szenved el, ha egy SUV érintett a balesetben, mint ha egy személyautó. A fejsérülések például 63 százalékkal gyakoribbak ebben az esetben. A kerékpárosok kétszer gyakrabban zuhannak a földre, mint a személyautós baleseteknél. Márpedig a z ilyen zuhanások okozzák a legtöbb fejsérülést.
Ráadásul, ha az SUV-s ütközés során a biciklisták általában a földre kerülnek és nagyobb a veszélye, hogy rájuk fut az autó, mint a személyautós ütközéseknél. Az utóbbiak esetén gyakran kerülnek a motorháztetőre, majd pördülnek tovább az autó szélvédőjére – mondta Sam Monfort, az IIHS statisztikusa, az új felmérés egyik készítője. Az IIHS kutatásában áttekintették 71 konkrét kerékpáros-baleset részleteit. Azt találták, hogy az egész emberi test kitett a sérüléseknek. A fejsérülésekmellett gyakoribbak a végtag- és gerincsérülések is.
A SUV-k ugyanis szemben a személyautókkal a súlypontjuk felett ütik meg a kerékpárosokat. Az Egyesült Államokban - ahogy számos már ország piacán - az ilyen autók irányába tolódnak el az autóeladások, aminek szerepe lehet a kerékpáros-balesetek romló statisztikájában. Az amerikai utakon 2020-ban 932 biciklista vesztette életét, míg 2010-ben 621 halálos kerékpáros-balesetet jegyeztek fel a statisztikusok.
Ezzel párhuzamosan a gyalogosok statisztikája is riasztóan romlik: az Egyesült Államokban 2021-ben 8600-an haltak meg közlekedési balesetben, ami 11 százalékkal haladja meg a 2020-as adatot.