Tényleg veszélyes az újautó-szag?

2023.04.26. 16:25

Vannak illatok, amelyek azonnal elárulják, hogy hol vagyunk: egy cukrászda vagy egy pékség illatát semmivel sem lehet összekeverni. Ugyanez igaz az új autók jól ismert szagára, illatára is.  

A kép illusztráció.
A kép illusztráció.

Az új autó jellegzetes szaga egy friss kutatás alapján veszélyes lehet, akár károsíthatja is az új autóban ülők egészségét – derül ki a Jalopnik hírportál beszámolójából. 

Az ausztrál RMIT Egyetemen végzett kutatás megállapítása szerint azok a levegőbe kerülő részecskék, amelyek a szagot hordozzák, összefüggésbe hozhatók a daganatos megbetegedésekkel. A háttérben az autók belső terének különböző alkatrészeiből származó mikroszkopikus összetevők állnak. A szakértők elgázosodásnak nevezik azt a jelenséget, ahogy ezek a levegőbe jutnak.

Minden szerves eredetű anyagra jellemző ez a folyamat, az ülések szöveteitől vagy bőrétől a műanyag borítóelemekig. A melbourne-i kutatók Oliver Jones professzor vezetésével különböző külső környezeti viszonyok között teszteltek egy új autót 12 napon keresztül. Az eközben a levegőbe került anyagok mennyiségét a kínai biztonsági szabványhoz viszonyították. A formaldehid koncentrációja 34,9 százalékkal haladta meg a sztenderd értéket. Az acetaldehid, amely egy légzési nehézséget okozó, rákkeltő anyag, 223,5 mikrogramm mennyiségben volt jelen köbméterenként, ami 61 százalékkal haladja meg a biztonságosnak tartott szintet. A kutatók szerint aki ebben a környezetben tartózkodik 30 percen át, annak veszélybe kerülhet az egészsége.

Olyasmi, mint a napsütés vagy éppen a dohányzás

Jones azonban óvatosan fogalmaz. Mint mondja, az új autók szagáért felelős összetevők egy része rákkeltőnek minősül, de az alkohol vagy akár a napsugárzás is lehet ugyanilyen veszélyes. Attól, hogy valami a levegőbe jut, még nem mérgező. Ehhez az is kell, hogy nagy mennyiségben, tartósan jelen legyen.

A zárt autóban azonban valóban magas dózisban jelentek meg az egészségügyi kockázatot jelentő anyagok. A valódi veszélyek kiderítése további vizsgálatokat igényel.

Az autógyártók addig is megfontolhatják, hogy más anyagokat használnak az autók belső terének kialakításához vagy tesznek valamit az elgázosodás ellen. Erre ösztönözheti a cégeket, hogy például a kínaiak utálják az új autók szagát. A Ford már dolgozik egy olyan rendszeren, ami teljesen megszüntetheti a jellegzetes újautó-szagot.