Kína után Európában fut a legtöbb villanyautó
Egy friss becslés szerint gyorsan folyik az elektromos autók terjedése a világ autózásában. Kína menetel az az élen: a világon futó villanyautók fele ebben az országban koptatja az utakat.
Az elektromos autók értékesítése 2022-ben elérte a 10 millió darabot, aminek nagyjából 60 százalékát Kínában adták el az autókereskedők – közölte az Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tanácsadó szervezete, az Nemzetközi Energiaügynökség (International Energy Agency - IEA).
Ez eladások bővülése egy évek óta tartó trendbe illeszkedik. A 10 milliós értékesítési adat a tisztán elektromos meghajtású (BEV) és a konnektorból tölthető (PHEV) autókra vonatkozik. Az utóbbiakat a szakértők egy része fontos átmenetnek tartja a hagyományos belső égésű motorokkal hajtott járművek és a villanyautók között.
Mások, például a Greenpeace környezetvédő szervezet szerint a velük készült tesztek jóval alacsonyabb károsanyag-kibocsátást mutatnak, mint amivel ezek az autók a valóságban szennyezik a levegőt. Az IEA becslésnek nevezi a 10 milliós eladást, ezzel utalva arra, hogy nem teljesen pontos ez a szám. Ezzel együtt azt mutatja, hogy 2022-ben 55 százalékkal több elektromos és konnektorról tölthető hibridet adtak el, mint 2021-ben. Ez az értékesítés meghaladja az egész Európában újonnan forgalomba helyezett 9,5 millió autót, és megközelíti a Kínában eladott összesen több mint 20 millió autót.
Az elemzés szerint 2022-ben összesen 26 millió elektromos autó közlekedett a világútjain, ami 60 százalékkal több mint 2021-ben. Az IEA előrejelzése szerint hogy 2023-ban 14 millió darab elektromos és konnektoros hibridet fognak értékesíteni a világon. Ez a robbanásszerű bővülés azt jelenti, hogy míg 2020-ban négy százalék volt az arányuk a világ autóállományában, 2022-re ez 14 százalékra ment fel, 2023-ban pedig 18 százalékra növekedhet.
A világon futó elektromos autók fele Kínában koptatja az utakat. Európa áll a második helyen közel egyötödös aránnyal. Az öreg kontinensen tavaly 15 százalékkal több villanyautót adtak el, mint tavalyelőtt. Az Egyesült Államokban 55 százalékkal nőtt az értékesítsük 2022-ben 2021-hez képest. Az IEA ígéretes jeleket lát arra, hogy a szegényebb országokban is megindult az elektromos meghajtású autók terjedése. Indiában, Thaiföldön és Indonéziában együttvéve háromszorosára nőtt nőtt ezek mennyisége 2022-ben 2021-hez képest.
Sajnálatos módon így is csak 80 ezer BEV és PHEV fut ezekben az országokban. Fatih Birol, az IEA igazgatója erről azt mondta, Indiában a kormány 3,2 milliárd dollár (1082 milliárd forint) keretösszegű támogatással igyekszik segíteni az EV-k terjedését, ami 8,3 milliárd dollár befektetést vonzott. Ez a fejlődés azt jelenti, hogy 2030-ra legkevesebb napi ötmillió hordóval csökkenhet a világolajfogyasztása. mondta