Alkalmazottak tízezreitől válnak meg a nagy autógyártók
A Ford és a General Motors után a Stellantishoz tartozó Chrysler is óriási leépítésbe kezd arra hivatkozva, hogy az autógyártás elektromos átállásának költségeit részben így kompenzálja.
A Stellantis felajánlotta az önkéntes távozás lehetőségét több mint 33 ezer egyesült államokbeli alkalmazottjának– adta hírül a CNBC. Ezen belül órabérben foglalkoztatott, kékgalléros és irodai munkát végző, fehérgalléros munkavállalók léphetnek ki a vállalattól. Az előbbi körnél további feltétel, hogy legalább egy éve dolgozzanak a cégnél, az utóbbinál 15 vagy ennél több idő foglalkoztatási kritérium. Az ajánlat a vállalat kanadai részlegénél dolgozókra is vonatkozik, de ennek részleteiről nem árultak el többet.
Az autógyártó közölte, a világ autógyártásában egyre élesebb verseny folyik a vállalatok között, amit erősít az átállás az elektromos meghajtásra. A Stellantis javítani akarja gyártáshatékonyságot az Egyesült Államokban, hogy megőrizze versenyképességét a világpiacon. Ez áll a mostani leépítés hátterében.
Az újabb önkéntes elbocsátás követi a Ford és a General Motors hasonló leépítését. A GM nemrégiben jelentette be, hogy az 58 ezer dolgozójának felajánlott közös megegyezéses távozás lehetőségével ötezren éltek, ami megfelelt a cégvezetés várakozásának.
"Arcul csapás"
A Steallantis idén tavasszal leállította a Jeepek gyártását Illinois államban lévő üzemében. Az ott dolgozó 1200 ember foglalkoztatását határozatlan időre felfüggesztették. Azt mondták nekik, hogy a most bejelentett elbocsátás során megüresedő, de megtartandó posztokat elsősorban velük fogják feltölteni. A cég pénzügyi ajánlata szerint azok a nyugdíjra jogosult alkalmazottak, akik a 2007 októberében kötött kollektív szerződés érvénybe lépése előtt léptek be a vállalathoz, egyebek mellett 50 ezer dolláros (17,9 millió forint) végkielégítésre számíthatnak. A többiek a fizetésük alapján kapnak ajánlatot.
Az amerikai autóipar legnagyobb szakszervezete, az UAW elnöke Shawn Fain arcul csapásnak tartja az önkéntes kilépési ajánlatot. A Stellantis évente több milliárd dollár profitot ér el, mégis van képe elküldeni több ezer emberét – háborgott a szakszervezeti vezető. A Stellantis nem válaszolt arra a kérdésre, hogy ha az önkéntes kilépési akció nem éri el a célját, akkor terveznek-e csoportos leépítést.