A kicsi villanyautók piacán mosnák fel a padlót a Volkswagennel a kínaiak

2023.05.02. 12:54

A kínai Nio az európai piacon próbál terjeszkedni, a fő rivális a Volkswagen. A cég vezére szerint más országokban protekcionista intézkedésekkel szembesülhetnek a kínai gyártók. Az elektromos autókat gyártó Nio szeretne elszipkázni némi piaci részesedést Európában főként a németektől – derült ki a Teslarati hírportál tudósításából. 

DB2023AU00185 large

A vállalat azt tervezi, hogy 30 ezer euró (11 millió forint) alatti áron kínál majd kompakt elektromos személyautót Németországban, a Reuters értesülése szerint akár már a jövő évtől kezdve. A Nio alapító-elnöke William Li a Der Spiegel magazinnak adott interjújában megerősítette, hogy ezt a stratégiát követik. Közölte, versenyképes árral akarnak előállni, amivel nyomást gyakorolnának a elsősorban a Volkswagenre. Bár a Nio vezetője konkrét modellt nem említ, a nemrég beharangozott ID 2all lehet a fő ellenfél, amelynek belépő árát 25 ezer euróban szabta meg a márka.

A cég - amely eddig magasabb kategóriában nyomult -tavaly 120 ezer autót adott el, az terv 2023-ra a duplázás. A vállalat egyébként pénzügyi veszteséggel zárta 2022-t.

Nekimehetnek a kínai gyártóknak

Elon Musk, az amerikai Tesla vezére korábban arra figyelmeztette kollégáit, hogy nem könnyű lépés a magasabb kategóriájú autók után egyszer csak átállni az átlagautósnak szánt kocsik előállítására. Vállalata ezt a Model 3-as gyártásán tapasztalta meg. A Nio vezére azonban magabiztos: a sanghaji autókiállításon a napokban azt mondta, hogy a kínai autógyártók 20 százalékos költségelőnyre tettek szert versenytársaikkal szemben az elektromos autók terén, azaz ennyivel olcsóbban tudnak elemes autókat gyártani. Ezt az erős beszállítói láncoknak és a villanyautókhoz szükséges nyersanyagok rendelkezésre állásának köszönhetik. Éppen ezért Li úgy véli, hogy a kínai cégeknek fel kell készülniük az ellenük irányuló protekcionista intézkedésekre.

A Nio egyébként a Teslához hasonlóan héja álláspontra helyezkedett a hitelrontással szemben. Bocsánatkérést és 70 millió forintnak megfelelő kártérítést követel egy influencertől, aki a kínai közösségi médiában azt állította, hogy az autógyártó diszkriminációt folytat a helyi vevőkkel szemben. Az illető arról posztolt, hogy a cég Norvégiában sokkal olcsóbban árulja villanyautóit, mint Kínában. Az autógyártó szerint az árkülönbség oka, hogy Norvégia elengedi az importvámot és az áfát a behozott elektromos autók után, továbbá a kínai árban szerepelt az autó akkumulátorának ára is, míg a norvégiaiban nem. A 6,5millió követőt felvonultató vlogger egyébként a Niót ekéző videójával 330 ezer lájkot gyűjtött be.