Kész lett a Saab utódja, aztán mégsem győzték
Mi keletkezik, mikor beszántanak egy innovatív autómárkát? Vákuum. Hátramarad egy üres, de teljesen használható autógyár, valamint egy csapat kreatív ember, akik tudják, hogy kell autót fejleszteni. Erre a tudásra építve ez lehetett volna a Saab 9-3 utódja, a NEVS Emily GT.
A Saab haláltusáját meglepően optimistán szemlélte a közösség egy része, hiszen egy bizonyos ponton úgy tűnhetett, még lehet beszélni a General Motors döntéshozóival. Maga Christian von Koenigsegg is meg akarta szerezni a Saab romjait, egyrészt a gyártókapacitás miatt Trollhättanben, másrészt azért, mert svéd, és nem akarta veszni hagyni az autógyártó örökségét. A Polestar is érdeklődött, a GM viszont másképp látta, és gyorsan bedöntötte az egészet.
A felszámolt gyár kezelésére megszületett a kínai hátterű NEVS, vagyis a National Electric Vehicle Sweden. Idővel jött a szintén kínai ingatlanmágnás, az Evergrande Group, és három részletben bekebelezte a NEVS-t, hogy annak keretein belül új autók fejlesztésébe kezdjen. Sok évnyi csúszással el is készült az elektromos Saab 9-3 EV, de igazából Európában nem lett belőle semmi, miközben az anyacég Evergrande egyre nagyobb bajba került hazai pályán.
Az igazán elképesztő dolog viszont nem az akkukkal telepakolt 9-3 variáns, hanem az új NEVS modell, amit a Saab mérnökei kezdtek tervezni 2019-ben. Az Emily GT azt bizonyította volna a világnak, hogy a jövő kínai-svéd szedánja az agymotoroktól lesz igazán hatékony:
Elképesztő tempóval indult a munka, és közben a NEVS még a Koenigseggbe is bevásárolta magát, hogy idővel az ő gyárukban készülhessen a nagyobb darabszámban tervezett Gemera. A kapacitás megvolt, a még szélesebb tömegeknek szánt Emily GT pedig 8-10 hónap alatt kellett, hogy vezethető prototípussá váljon.
Ez így is lett, a NEVS teljesen titokban fejlesztett első valódi terméke pedig forradalminak ígérkezett. Csakhogy az Evergrande Group közben majdnem csődöt jelentett, így a NEVS-re végül nem jutott megfelelő erőforrás. Hiába dolgozott hát a svéd-bázisú nemzetközi csapat, az Emily napjai már 2020-ban is meg voltak számlálva.
Ettől függetlenül messzire jutott a NEVS tíz hónap alatt, hiszen még próbavezetést is tartottak az Emily GT prototípusokkal, melyek négy agymotorral érték el ugyanazt, amihez hasonlót a Rimac is megvalósított a Neverával.
Nyomatékelosztás a rendkívül komplex szoftveres háttérrel, miközben az Emily GT még egy villanyautóhoz mérten is roppant tágas is lett, jelentős tárolókapacitást kínálva az orrában is.
Az, hogy mindezt most megosztotta a világgal a NEVS, talán nem meglepő annak fényében, hogy a céget gyakorlatilag likvidálta a Evergrande Group. Ez lett volna a jövő Saabja, egy svéd autó kínai technikára építve, feltehetően Trollhättanben gyártva legalább az európai piacra.
Az álom továbbra is ez, az idő viszont az időközben elbocsátott 350-fős NEVS csapat erősen félkész terméke ellen dolgozik. Ha nem kapja fel valaki hamarosan, ennek is vége lesz. A Saab 2011-ben ment csődbe, tehát a NEVS küzdelme legalább egy évtizede tart már, még ha a Project Emily új fejlemény is.
Annyit mondhatok, hogy az Opel is jobb, mióta a Stellantis tulajdona, és nem a General Motors tolja a Saab sorsa felé. Technikailag persze a Spyker vitte csődbe a Saabot, a 9-3 után indított Emily GT viszont egy olyan fejlesztés, amit igazán kár lenne a kukába dobni. Már csak azt a befektetőt kell megtalálni, aki továbbra is fizetné a számlákat. Ismerős probléma.