Most még drága, de olcsóbb lehet: küszöbön a HUD-korszak
A jövőben több autóban kaphat szerepet a szem elé vetített kijelző (head-up display, HUD), ha sikerül olcsóbbá tenni ezeket vezetőtámogató rendszereket.
A szélvédőre belülről a sofőr szeme elé vetített kijelzők (head-up-display, HUD) értékesítése 1,125 milliárd dollárral fog növekedni 2022 és 2027 között – idézi aYahoo Finance hírportál a TechNavio piackutató cég előrejelzését. Ha így lesz, az 4,28 százalékos átlagos éves növekedési tempót jelentene. kutatásban a fejlődés mozgatórugóit, tendenciáit és fékezőerőit vették figyelembe. Ugyanezt a technológia fejlesztői is megteszik, aminek eredményeként a piaci igényekhez igazítják HUD-kínálatukat.
Az ominózus kijelzők iránti igény erősödésének legfőbb motorja, hogy segíthet elkerülni a baleseteket. Az elmúlt években a figyelmetlen vezetés volt az egyik legfőbb oka annak, hogy növekedett a halálos balesete száma. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint ez fontosabb kockázati tényező, mint az ittasság vagy a gyorshajtás.
Az amerikai közútfelügyeleti hatóság (NHTSA) adatai szerint 2020 és 2021 között több mint tíz százalékkal nőtt a halálos balesetek száma az Egyesült Államokban és ezek többségét vezetői hiba okozta.
Az Európai Unióban 2022-ben egy sor új szabály lépett életbe a vezetőasszisztens rendszerek (ADAS) esetében. Ez pedig kedvez a HUD-nak, amely tipikus eszköze lehet az ADAS-nak. Ezek ugyanis a vezető elé vetítik az autóval kapcsolatos legfontosabb információkat, például a sebességet, így nem kell levennie a szemét az útról ahhoz, hogy ezekkel tisztában legyen.
A hologramfilm alkalmazása egyszerűbbé teszi a HUD rendszereket
A technológiai fejlődés lehetővé teszi a szem elé vetített kijelzők méretének és összetettségének csökkentését. Feleslegessé teszi ugyanis a viszonylag nagy, hajlított tükrök alkalmazását ezekben.
A WayRay vállalat például előállt Navion termékével, amely az úgynevezett hologramtechnológián alapuló AR navigációt, azaz a kiterjesztett valóságra épülő rendszert kínál. A Navion úgy vetíti ki a vezető elé az információkat, mintha azok tíz méterrel az autó előtt jelennének meg. A színekkel és a fényerővel biztosítják, hogy ezek beolvadjanak a háttérbe, miközben jól láthatóak maradnak. Így a sofőr egyszerre látja maga előtt az utat és annak környezetét, illetve egyebek mellett autója aktuális sebességét.
A magas ár akadályozza a HUD terjedését
A most ismerteknél fejlettebb szem elé vetített kijelzők fejlesztése folyamatban van. Elterjedésüknek viszont gátat szab a viszonylag magas gyártási költség. Egy ilyen extra könnyen magasabb árat jelentene, amit a vásárlók nem díjaznának. A HUD-ok térnyerését elősegítheti az is, hogy az Egyesült Államok egyes tagállamaiban előírhatják a HUD beépítését az új autókba. A világ országaiban ugyanakkor ez nincs napirenden, így a magas ár a szem elé vetített kijelzők terjedésének legfőbb akadálya maradhat. A technaviós előrejelzés időszakában, 2022-2027-ben ez még fékezni fogja a HUD-ok terjedését. Másként: akkor kaphatnának nagyobb teret, ha az autósok képesek vagy hajlandóak lesznek többet fizetni új autóikért. Ez ugyanis arra bátoríthatja az autógyártókat, hogy extraként egyre többször kínáljanak HUD-ot a modelleikhez.
Hosszabb távon egyébként számítani lehet a technológia árának csökkenése is. A 2022-2027-es időszakban a HUD-értékesítések növekedése 38 százalékban az európai piacon várható. Ez még nem a személyautókhoz gyártott eszközök eladásából fakad, hanem a teherautókban és a repülőgépekben használt HUD-ok értékesítéséből. Emellett a járműgyártók és a szem elé vetített kijelzők fejlesztőinek erősödő együttműködése pörgetheti majd az eladásokat.